Lantbrukarens bästa vän

Pickupen har för många blivit oumbärlig i livet som lantbrukare. En bil som tål tuffa tag men som också passar för familjetransporter är det som många lantbrukare frågar efter.

Lastningsförmåga, framkomlighet och styrka är några av de egenskaper som efterfrågas hos bilarna, enligt representanter för de olika pickuperna. Bilen ska gärna kombinera stryktålighet och komfort för familjetransporter. I valet av kaross och motor är det en trend att de stora bolagen som köper bilar till sin personal köper de enklare modellerna med manuell låda och svagare motor medan småföretagaren väljer de dyrare modellerna, ofta med automatlåda och mer komfort.

Miljöfaktorer

Stora pickuper och miljö kanske inte är det första man tänker på i sammanhanget, men det sker en del utveckling på området. Nissan Navara kommer till exempel med sin nya motor att kunna uppnå miljöklass Euro 5. Och Dacia Logan klarar med sin låga bränsleförbrukning att hålla en koldioxidutsläppsnivå under 144 gram per kilometer. De större pickuperna ligger på en dieselförbrukning med vald växellåda på 9 liter per 100 kilometer eller strax där under. Ett undantag är Amarok som snart börjar säljas i Sverige som bara drar 7,9 liter per 100 kilometer.

 
Nissan Navara

Nissan Navara är sedan länge en populär pickup. Hittills under 2010 har det sålts cirka 800 bilar, men 2007 såldes så många som 3 190 Nissan Navara.
Bilen är stark och har en dragvikt på hela 3 000 kilo. Dubbelhytt och automatlåda kombinerar arbetsbilen med familjebilen. Så många som 70 procent av bilarna säljs med automatlåda.
I somras lanserades en ny modell i Sverige och de första bilarna levereras under hösten. Några förändringar som gjorts sedan föregående modellen är, enligt Nissan, högre prestanda, lägre utsläpp och bättre bränsleekonomi. Dessutom har bilen fått en backkamera och utrustas med ESP, antisladdsystem.
Med den nuvarande motorn på 190 hästkrafter är bilen miljöklassad med Euro 4, men med den nya V6-motorn kommer bilen uppfylla Euro 5.

Mitsubishi

En annan populär bil är Mitsubishi L200. Enligt Mitsubishi räknar de med en försäljning på mellan 1 000 och 1 200 bilar under 2010. Den vanligaste karossen som köparna väljer är Double Cab med businesspaket och automatlåda. Det är den dyraste modellen men står ändå för 60 procent av de L200 som säljs i Sverige.
Också Mitsubishi uppger att det som efterfrågas av köparna är lastförmåga, framkomlighet och möjligheten att kombinera bilen som arbetsfordon och privat fordon.
När det gäller säkerheten är L200 utrustad med antispinn- och antisladdsystem. På L200 har man också utvecklat bilramen för att förbättra säkerheten vid kollision. Den har en så kallad försvagning som gör att fronten deformeras vid en krock för att ta upp en del av energi samtidigt som kupén hålls intakt.


Toyota Hilux

Toyota Hilux lanserades 2006 och enligt uppgift säljs mellan 1 000 och 1 500 Toyota Hilux per år. Det finns tre olika karosser att välja mellan och två olika motorval, 2,5 D-4D och 3,0 D-4D. 2,5-liters motor är den som har funnits längst och den är det vanligaste valet för storföretag som köper personalbilar. Den mindre företagaren väljer dock oftare en personlig bil och en som fungerar både i arbetet och för familjelivet.
Några styrkor med bilen som Toyota nämner är just mångsidigheten med både hög framkomlighet på gårds- och skogsvägar, en stark motor med bra drag också vid låga varvtal samt bra utrymme i kupén för upp till 5 personer i D-CAB. Ett lättåtkomligt lastutrymme är också efterfrågat.
En nyhet på Toyota Hilux 2011 är att D-CAB med 2,5-litersmotor kan erbjudas med antisladd och antispinn.

Mazda

Mazda har tillverkat pickuper sedan 1961 och numera tillverkas Mazdas och Fords pickuper i en gemensam fabrik i Thailand.
Den senaste uppdateringen av Mazdas pickup BT-50 kom 2009, men i december 2010 kommer en ny modell. BT-50 kan som många andra pickuper köpas med tre karosstyper. Den mest populära är Double Cab som står för 60 procent av försäljningen och cirka två tredjedelar av dem säljs topprustade. Bilen har bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och differentialbroms.
BT-50 är den pickup i klassen som har den största lastkapaciteten med 1 190 kilo vilket är 260 kilo mer än den som har näst högst lastvikt. Det som Mazda menar är några av BT-50 styrkor är just hög lastförmåga och dragvikt. Även framkomlighet och pålitlighet är något som efterfrågas.

 
Isuzu

Isuzu säljer ungefär 500 pickuper per år. Också här är det vanligaste valet av växellåda automat som finns i 65-70 procent av de försålda bilarna. Precis som med de andra pickuperna finns en trend att det är stora bolag som köper personalbilar som väljer manuell växellåda medan den mindre företagaren oftare väljer automat och god komfort.
Isuzus grundmodell kom år 2007. Den senaste nyheten på Isuzu är en ansiktslyftning som kom i somras med ny front, fälgar och uppfräschad interiör. Izusu är inte utrustad med antisladdsystem.
När det gäller miljö finns det möjlighet att välja till ett partikelfilter. Dessutom tillåter de en inblandning av RME på åtta procent med bibehållen garanti. Izusu blev också den första japanska biltillverkaren som blev ISO 14001 certifierad. En sak är bland annat att 85 procent av bilens vikt är återvinningsbart.

 
Dacia Logan

Ett mindre och mycket billigare pickup är Dacian Logan Pick up. Priset på ungefär 96 000 exklusive moms är betydligt mindre än för de större och kraftigare pickuperna. I år har de sålt 400 bilar och räknar med att sälja ungefär 600 totalt. Den senaste modellen kom år 2009. Fördelarna med bilen anges vara just det låga priset och att den är slitstark med hög markfrigång och lättillgängligt lastutrymme. Maxlasten är 725 kilo vilket inte är så mycket mindre jämfört med en del av de större pickuperna.
Dacia Logan pickup med 1,5 dCi har en låg bränsleförbrukning och klarar ett koldioxidutsläpp på under 144 gram per kilometer. Det gör att den klarar Renaults egen miljöklassning Eco2. Andra kriterier för att klassas som Eco2 är att den är tillverkad i en ISO 14001-certifierad fabrik och att 95 procent av materialet är återvinningsbart samt att 5 procent är tillverkat av återvunnen plast. Det finns inga planer på att lansera någon pickup i Sverige med svensk miljöklassning. Andra miljöfaktorer är att de tillåter en inblandning av fem procent RME med bibehållen garanti.

Amarok

Amarok har precis haft Europapremiär och de första bilarna i Sverige kommer enligt plan att levereras i vecka 11 år 2011. Redan nu går det dock att beställa ett exemplar. Den har redan funnits en tid på den sydamerikanska marknaden. Enligt VW efterfrågar köparna en praktisk robust bil som klarar en del strapatser i lantbrukarens liv. Bilen har inkopplingsbar fyrhjulsdrift eller ren bakhjulsdrift. Bilen är också utrustad med EPS (antisladdsystem) och ”trailer stability assist” som hjälper till att stabilisera släpvagnen. Bilen är stark och ska enligt uppgift klara att dra en släpvagn med 2,8 ton uppför en stigning på 12 procent. Amaroken klara också en sidolutning på 50 procent.
På miljösidan ligger Amarok bra till när det gäller låg bränsleförbrukning. Med motorn Bi-Turbo 163 hästkrafter är den dokumenterade bränsleförbrukningen 7,9 liter per 100 kilometer blandad körning. Utmärkande är också den höga markfrigången 24,9 centimeter.

 



Fakta om miljöklasserna

Inom EU finns det lagstiftade utsläppskrav för de reglerade emissionerna, populärt kallat Euro-klasser. Alla fordon ska miljöklassas för att få säljas och kraven i miljöklasserna skärps successivt. De personbilar, minibussar och lätta lastbilar som säljs idag tillhör lägst miljöklass 2005.
Det finns med klassningssystemet en möjlighet för bilar att i förtid få ett typgodkännande för en högre Euroklass än den som lagen kräver nu.
Utsläppen mäts i standardiserade provmetoder i samband med typgodkännande av
fordonet/motorn. För personbilar, minibussar och lätta fordon anges utsläppen i gram per kilometer i blandad körning.
Miljöklass 2005 motsvarar Euroklass Euro 4. Det är en lagstiftad nivå sedan 1 januari 2006. Miljöklass 2005PM är lagstiftad nivå från 1 januari år 2011. Det är bilar som har kompressionständning (dieselmotorer) och uppfyller krav på partikelutsläpp.
Kommande krav är Euro 5 som gäller för nya lätta lastbilar över 1 305 kilo från 1 september år 2011. Nästa steg Euro 6 träder i kraft för lätta lastbilar 1 september 2016.
Källa: Miljöstyrningsrådet, MSR

Helena Högberg Åkerhielm
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

Artikeln publicerades tisdag den 21 september 2010

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste