Bondbönan vill få folk att tänka när de handlar

När Hanna Karlsson tar fram mobilkameran i stallet flockas djuren. Hanna, som går under namnet Bondbönan finner bloggmaterial  den dagliga verksamheten.

Hanna Karlsson driver Bondbönans blogg för att försöka minska glappet mellan producent och konsument. Hon vill att folk ska vara mer medvetna om vad de handlar och äter och varför man ska handla svenskt.  – Det är inte bara den där köttbiten man får för det där priset. Utan väldigt mycket annat som man istället inte får när man köper det där billiga, säger Hanna. Foto: Carolina Wahlberg
Allt började i slutet av 2012, när mjölkpriset nådde botten. Det var ett riktigt katastrofår då många la av och konsumenterna inte riktigt visste vad som hände. Mycket skylldes på Arla och det startades ”Bojkotta Arla-grupper” på Internet.

– Jag ville förklara hur det hänger ihop och minska avståndet mellan konsument och producent. Om jag bara kunde få några konsumenter att förstå hur viktiga deras val i affären är, då skulle jag bli jätteglad, säger Hanna Karlsson, som i dag har över 1 700 följare på sin Facebooksida Bondbönans blogg.

Hon började skriva om livet på mjölkgården, Österbo gård i Dödevi på Norra Öland via en vanlig bloggportal. Men Hanna kände inte att hon hade tid att sätta sig in i allt vad det innebar så hon bytte snabbt till Facebook, där inläggen går snabbare att få till i farten och där det är lättare för dem som läser att återkoppla.

På sommaren erbjuds sommargästerna i närheten att besöka ladugården, något som är väldigt uppskattat både bland barn och vuxna.  – Då hör man också hur mycket eller hur lite de vet. Men jag klandrar dem inte. För några generationer sedan hade de flesta en koppling till lantbruket. Men den är borta i dag och då är det inte konstigt att man inte vet så mycket. Jag kan inte särskilt mycket om deras jobb heller, säger Hanna.

Blandade läsare

Inläggen är i första hand riktade mot dem som inte vet hur lantbruksproduktionen går till. Men bland läsarna finns det även många lantbrukare och åldersspannet är stort, vilket Hanna tycker är jättekul!

– Jag skriver om ett brett ämne, som innehåller djur, natur och teknik. Det finns alltid något som tilltalar någon, tror hon.

Hanna lägger upp både enkla bildinlägg och andra djupare inlägg som förklarar olika skeenden inom produktionen. Men hon letar inte efter saker att skriva om, utan det faller sig naturligt.

– Det har hänt ganska ofta att jag tänker att ”nej nu finns det inget att skriva om, jag struntar i det i dag”. Men varenda gång jag har tänkt det så ser djuren eller maskinerna till att jag får något att skriva om, berättar hon.

På gården i Dödevi har man nyligen anställt Thomas Carlsson och i och med det gjort om arbetsuppdelningen. Tanken är att han och den andra anställda, Li Lindström, ska rotera arbetsuppgifterna på gården, för att minska sårbarheten, öka flexibiliteten och för att det ska bli roligare att jobba.

Tänka efter

Hanna har nästan bara fått bra respons på sina inlägg.

– Det är väldigt roligt när folk skriver till mig att de börjat tänka efter lite mer när de handlar. Det är det bästa jag kan få tillbaka, säger hon och fortsätter:

– En tjej skrev till mig att hon hade stått i en affär i Stockholm och förklarat för sina barn varför de skulle köpa en viss sorts mjölk. Hon gjorde det dessutom väldigt högt och tydligt så att andra runtomkring skulle höra. Det var fantastiskt roligt att höra!

Stor Kunskapsbrist

Hanna vill inte sticka under stolen med att hon driver ett produktionsjordbruk.

– Jag är väldigt öppen med att visa allting. Konsumenterna litar på att det jag skriver är sant. Det är ingen förskönad bild av produktionen. Utan jag skriver både i motgångar och i medgångar, säger Hanna och menar att trots en robotbesättning på 130 kor finns det stunder som också är så där romantiska och fina.

Att sidor som hennes egen och Facebooksidan ”Mitt liv som svensk gris” finns tror hon är viktigt i och med den kunskapsbrist som finns hos många i dag.

– Väldigt många konsumenter vill veta hur produktionen går till, men det kan vara jättesvårt för dem att få den kunskapen. Jag tror att det är kolossalt viktigt att vi kan visa hur det är på ett ärligt sätt, varken romantiserat eller snett åt andra hållet heller, säger Hanna.

Inte bara nischat

Tidigare har det varit de små och nischade lantbruksföretagen som haft mest kontakt med konsumenterna.

– Men jag tycker att de stora gårdarna också behöver göra det. Särskilt nu när konsumenterna var upprörda över Arla och tänkte bojkotta dem. Om vi inte säger något i en sådan situation så blir det jättekonstigt, säger Hanna.

Men det finns även producenter som inte vill engagera sig i konsumenterna.

– Alla producenter behöver inte göra det heller. Har man inget intresse av att göra det, ska man inte göra det.  Men det är viktigt att man i alla fall är medveten om att man måste vara ganska öppen, säger Hanna.

Bondbönan

Namn: Hanna Karlsson

Yrke: Mjölkproducent i Dödevi på norra Öland och skriver Bondbönans blogg på www.facebook.com/Bondbonansblogg

Andra bra grupper och sidor på Facebook: ”Mitt liv som svensk gris”, ”Svensk mat i skolan åt våra barn”, ”Bonde på köpet” och ”Gårdsnära”

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

Artikeln publicerades söndag den 08 juni 2014

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste