LEDARE – Svenska Köttföretagen ett steg på rätt väg

Nyligen presenterades bildandet av en ny samverkansorganisation i den svenska köttbranschen, Svenska Köttföretagen. Syftet beskrivs som att branschens intressen ska kraftsamlas ända från konsument till producent. Som huvudmän står sju ­slakteriföretag.

Stefan Ljungdahl
Det är mycket positivt
 att branschens stora kommersiella aktörer nu går samman för att effektivisera bland annat rådgivning och branschgemensamt kommunikationsarbete. Under Svenska Köttföretagen ska det bildas ett rikstäckande rådgivningsbolag för rådgivning inom både gris, nöt och lamm. I rådgivningsbolaget ska även branschorganisationerna Sveriges Grisföretagare, Sveriges Nötköttsproducenter och Svenska Fåravelsförbundet gå in som huvudmän.

Organisationsschemat ser ut som en mindre myrstack så vi får hålla tummarna för att alla bjuder till i samarbetet. Meningen är att avelsbolagen QG och Avelspoolen ska gå samman i ett genetikbolag. Meningen är också att Taurus, Svenska Pig och Svenska Djurhälsovården ska bli ett.

Det är mycket viktigt att verksamheter fullt ut fusioneras. Branschen behöver verkligen inte fler organisationer att finansiera. Branschen behöver slimmade verksamheter som kostnadseffektivt erbjuder spjutspetsrådgivning och kostnadseffektiva tjänster. Med en starkare organisation som får bättre förutsättningar att attrahera och fortbilda kompetenta medarbetare, finns förutsättningar för mer nytta, trots färre medarbetare.

Jag har saknat slakterierna i lobby- och marknadsföringsarbetet för svenskt kött. Givetvis har de inte legat på latsidan, men de har varit för osynliga och tysta i främst grisföretagens hemska utförsbacke. Slakterierna är stora vinnare på ökat intresse för svenskt kött, produktutveckling och även effektivare tjänster för djuruppfödarna. De är också de naturliga aktörerna att driva utvecklingen av exportmarknader och slakterierna är de naturliga aktörerna för att för Sveriges politiker tydliggöra behovet av att göra exportmarknader som Kina tillgängliga för svenska jordbrukares produkter.

Frågan är hur alla branschorganisationer ska samverka och komplettera varandra. Nu får vi Svenska Köttföretagen, LRF Kött, Sveriges Grisföretagare, ­Sveriges Nötköttsproducenter och Svenska Fåravelsförbundet, som alla ska lobba och visa nytta för sina huvudmän. Förhoppningsvis blir samarbetet dem emellan prestigelöst och effektivt, annars är det snart dags för rationalisering även bland branschorganisationerna.

En intressant detalj är att Sveriges Djurbönder inte finns med i branschens omdaning. När ska medlemmarna i den föreningen sluta slösa medel på att söka efter sin plats på det tåg som redan lämnat stationen?

Stefan Ljungdahl
Stefan Ljungdahl
Tel: 019-16 61 34
E-post: stefan@ja.se

Artikeln publicerades onsdag den 19 november 2014

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste