"Vi satsar på ett bättre mjölkpris"

I stället för att satsa på att bygga ett nytt stall och öka antalet kor, valde familjen Andersson att gå baklänges och försöka få till ett bättre mjölkpris genom att förädla sin egen mjölk under namnet Ölands mjölk. I början av december stod mejeriet klart.

Intresset för Ölands mjölk är stort både från konsumenter, butiker och blivande mjölkkor. Mattias Andersson, Eva-Lotta Gockert och Håkan Andersson är också glada över den nya satsningen på gården. Foto: Carolina Wahlberg
Idéerna kring att starta ett eget mejeri kom redan för 2-3 år sedan. Mattias Andersson kände att han ville göra något åt det dåliga mjölkpriset och börja förädla sina produkter för att hitta en hållbar framtidslösning.

Bygget på Borgholms kungsgård började i våras och stod färdigt för invigning 5:e december. Mejeriet är ett så kallat modulmejeri från företaget Norups gård i Skåne. Lösningen kallas ”Mitt mejeri” och levereras som två färdiga moduler; en mejeridel och ett kylrum, som anpassas efter behovet som gården har.

Systemet går att få så automatiskt man önskar, när det gäller klistrande av etiketter, påfyllning av mjölk med mera. Mattias och gänget har valt så många automatiska lösningar som möjligt för att få arbetet så lättskött.

– Det var ganska dyrt, men inte i förhållande till att bygga en ny ladugård, säger Mattias.

Den färdiga modullösningen kändes som ett bra alternativ då de arrenderar gården av Borgholms kommun sedan 1923.

– I och med att det går att plocka ner och tas med till en annan gård eller säljas, är det ett bra andrahandsvärde. Till skillnad från om vi byggt mejeriet från grunden, då hade vi bara kunnat sälja vidare maskinerna, säger Mattias.

Halva mjölken

Hälften av mjölken kommer att förädlas i mejeriet på gården. Det handlar om omkring 700 liter per dag. Ölands mjölk kommer att ha en fetthalt som ligger mellan standardmjölk och mellanmjölk.
Förutom de två färdiga moduldelarna har de kommit på en del bygglösningar själva. I en ombyggd byggbarack har de byggt en buffertank, omklädningsrum och toalett. Och i ett gammalt lastbilsskåp har de byggt ett embalageförråd.

Planen är att hälften av mjölken kommer att gå som vanligt till Arla och hälften kommer att förädlas i det egna mejeriet.

Mjölken är lågpastöriserad och ohomogeniserad och säljs i plastdunkar om 1,75 liter.

– I större mejerier slungas mjölken för att få bort grädden, sedan homogeniserar de den och sedan tillsätter de rätt fetthalt igen. Det gör inte vi, berättar Mattias.  

Bra kontakt

Mejerilösningen kommer från Norups gård och levereras i moduler som är anpassade efter gårdens önskemål. Familjen Andersson har valt många automatiska lösningar för att man ska kunna spara in arbetstid. Det är det andra färdiga mejeriet i sitt slag i Sverige.
I dagsläget säljs mjölken på

fyra ICA-butiker på Öland. Kontakten med handlarna har varit positiv ända sedan början.

– För ett år sedan berättade jag om min idé för Rickard Teern på ICA Borgholm och han taggade till direkt. Han tyckte att det var skitskoj och ville hjälpa till, säger Mattias.

Sedan dess har de bollat idéer, rett ut frågetecken, hjälpts åt med annonsering och konsumentkontakt. Något som har uppskattats av alla inblandade.

Vid försäljnigsstarten i december stod familjen Andersson i butiken och mötte konsumenterna.

– Det var jättekul! Man möttes av kunder som gärna ville prova mjölken och tyckte att den var god. Mjölken tog slut snabbt, skrattar Mattias och fortsätter:

– Ölänningarna är patriotiska. Finns det öländsk mjölk så köper man det, säger han och visar själv upp sin vänster arm som är pryd med en öländsk karta, den öländska vapenskölden och arontorpsrosen.

Modulmejeriet är påbyggt i anslutning till den gamla ladugården. Byggprocessen har gått väldigt snabbt och familjen är väldigt belåtna. Varken bygglov eller livsmedelsverket har krånglat.

Ökad respekt

För att distributionen och logistiken skulle bli enklare fick de tipset om att välja ett par större butiker först. Då kan de lämna större volymer på färre stopp.

– Men viljan och tanken finns att börja leverera till fler butiker så småningom, säger Mattias.

Gården har använt sig av sociala medier som Facebook för att nå ut till konsumenter. Där har folk kunnat följa arbetet steg för steg och sidan har haft många följare med glada hejarop. Familjen har även besökt en del event som Bondens marknad på Öland och i Kalmar för att

berätta om sitt koncept.

Mattias menar att hans respekt och förståelse för handeln och konsumenterna har ökat i och med det här projektet. Han tror att alla bönder skulle behöva få det här perspektivet ibland, så att spannet mellan konsument och gård ska bli mindre.

– Jag tycker att det är mysigt att gå bland korna och mjölka. Det är gjort så pass rationellt som man kan göra det i en sådan här gammal ladugård, med automatisk fodervagn och automatisk avtagare. Vi har tio mjölkorgan, så det tar drygt en timme att mjölka, berättar Mattias. Här med pappa Håkan och djurskötare Eva-Lotta Gockert.
De största utmaningarna som han ser just nu är att få tiden att räcka till.

– Men jag är glad att jag inte drog igång det här i skördetid. Det blev en bra start vid jul, säger han.

Stor efterfrågan

– Jag har många kollegor som investerar i nya ladugårdar, och det drömmer väl en annan om också. Men det känns bättre att investera i ett bättre mjölkpris.

Borgholms kommun är känd för två saker; många mjölkkor och många turister på sommaren. Hur Borgholms kungsgård ska möta den förmodade ökade efterfrågan på Ölands mjölk i sommar är ännu inte helt utrett, men jobbar för att hitta en lösning.

– Vi har ju precis dragit i gång så det är svårt att veta vilka volymer det rör sig om. Men det är kul att det har varit en sådan efterfrågan hittills i alla fall och att vi har sålt slut i butikerna, säger Mattias.

Borgholms kungsgård

Arrendatorer: Familjen Andersson

Besättning: 70 årskor av raserna SRB och Holstein + 20-tal dikor


Mjölksystem: Uppbundet


Arealer: 90 hektar odlad mark (bruna bönor, vete, korn, vall och lite majs) samt 200 hektar bete.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

Artikeln publicerades söndag den 25 januari 2015

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Kommenterarer till artikeln

Jan-Erik Gasslander Folkpartiet Hedemora Socialliberal skrev 2015-01-29 09:09:17:

Roligt med lokala satsningar - och äkta närodlat. Tyvärr lär det vara svårt att stå emot jättarnas dumpningsaktiviteter så snart det kommer uppstickare som försöker expandera - t o m Milko fick stryka på foten av Arlas dumpning och blev till slut konkursmässigt. Om vi nu ska hålla på med livsmedelsproduktion på landsbygden vore det bättre att jordbruksstödet riktades till den här typen av företag snarare än till bulkproduktionen som får jordbruksstödet idag.

Senaste