NY MÄRKNING: Inspiration från Finland

Projektgruppen för den nya svenska ursprungsmärkningen berättar att en av de stora inspirationerna bakom initiativet är den finska märkningen ”Hyvää Suomesta - Gott från Finland”.

Märkningen ”Hyvää Suomesta - Gott från Finland” finns på närmare 8 000 finska matvaror från en rad olika produktkategorier. Foto: Gott från Finland
Bakom ”Gott från Finland-märket” finns hela den finska livsmedelskedjan representerad, allt från lantbrukare, industri, livsmedelsbranschen, handeln och konsumenterna representerade. Märkningen påbörjades efter det finska EU-inträdet år 1995.

I dag används märket av cirka 260 livsmedelsproducenter och det finns placerat på närmare 8 000 matvaror. Bland dessa finns allt från små företag som producerar och säljer produkten från den egna gården, till stora internationella livsmedelsföretag.

Kriterierna för att använda Gott från Finland-märket är att livsmedlet är tillverkat och förpackat i Finland samt att det innehåller minst 75 procent finska råvaror. Kött, fisk, ägg och mjölk i produkten måste dock vara helt och hållet finska. Dessutom måste en produkt med bara en ingrediens vara 100 procent finsk. Slutproduktens grad av finskhet beräknas utifrån mängden råvaror enligt tillverkningsreceptet. Tillsatt vatten räknas inte som en råvara.

Undersökningar visar att hela 90 procent av finländarna känner igen Gott från Finland-märket och produkterna som bär märket uppfattas som trygga och högkvalitativa av konsumenterna.

Vilhelm Ektander
Vilhelm Ektander
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

Artikeln publicerades tisdag den 19 maj 2015

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste