NY MÄRKNING: Vill inte behöva tumma på kriterierna
Svenskt Kött har nyligen bjudits in i processen kring den nya ursprungsmärkningen. Med insikten att färre märken förenklar för konsumenten, är man beredda att delta. Dock vill man absolut inte släppa på de kriterier man satt upp för det svenska köttet.
En möjlig väg framåt skulle kunna vara att den befintliga märkningen Svenskt Kött och den nya märkningen slår sig samman, för att sedan bredda märkningen till fler produktgrupper än kött. Foto: Svenskt Kött |
Hans Agné är vd för branschorganisationen Svenska Köttföretagen, som i sin tur är delägare i Svenskt Kött. Foto: Svenska Köttföretagen |
Svenskt Kötts utgångspunkt är att säkerställa en tydlig märkning gällande det svenska köttet som inte inte ruckar på de kriterier Svenskt Kött representerar.
– Vi vill se till så att köttet kommer rätt ut. Därmed är det a och o för oss att den nya märkningen i så fall kommer vidmakthålla ett högt förtroende för svenskt kött samt att man inte tummar på de omfattande kriterierna vi har satt upp, säger Hans Agné.
Märkningen Svenskt Kött ägs av Svenska Köttföretagen, LRF, Sveriges Nötköttsproducenter, Sveriges Grisföretagare och Svenska Fåravelsförbundet. Utöver Hans Agné sitter bland andra Anders Holmstig från LRF och Karin Brynell från svensk Dagligvaruhandel i styrelsen.