Välbesökt och positivt på SGF:s årsstämma
I ett försommarvackert Bålsta samlades över 200 grisentusiaster de första dagarna i juni för Sveriges Grisföretagares (SGF) årliga stämma. Tongångarna var mer positiva än på flera år och det märktes att hela branschen drar åt samma håll.
Traditionsenligt uppmärksammades ett antal pristagare under stämman. Från vänster i bild: Johan Thuresson, bäste livdjursuppfödare, Jonas Önnerståhl, bäste slaktgrisuppfödare, Merja Vaino som är anställd hos Önnerståhl Smågris AB, Erland Jakobsson, bäste smågrisuppfödare samt Nils Lundeheim, Sveriges lantbruksuniversitet, som fick SGF:s hederspris. Saknas på bilden gör Katti Harrysson som vann pris för årets medarbetare. |
SGF:s verksamhetsledare Margareta Åberg summerade året tillsammans med ordförande Ingemar Olsson och konstaterade att det varit ett händelserikt år.
– Konkurrenskraftsutredning, MRSA-provtagning, handlingsplan gris, fokus från media på arbetet med förslaget till djuromsorgsprogram och ett ökat stöd från svenska konsumenter är några exempel på betydelsefulla händelser, sa Ingemar.
Storytelling
Samtidigt gav Margareta en oroande bild av prognosen för marknadsläget framöver i Europa.
– Produktionen ökar samtidigt som konsumtionen minskar. Vi blir allt mer beroende av exportaffären, sa hon.
En av föredragshållarna var EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C), som menade att det kommande handelsavtalet med USA kan bli en tillgång om vi lyckas ladda produkterna med rätt story.
– Det är berättelsen bakom maten som intresserar alltfler konsumenter nuförtiden. Det är slut med att man inte vill veta att det är en gris man äter. Nu vill man till och med veta var den bodde, vad den åt och vad den hette, sa han.
Toastmasters vid kvällens middag var de västmanländska grisföretagarna Peter Toll och Mats Ingvarsson. De bjöd även till publikens jubel på en omgjord version av Hasse Anderssons ”Guld och gröna skogar”. Uppträdandet som filmades har blivit en viral succé. Peter och Mats sammanfattade i sångtexten det som svenska grisföretagare länge proklamerat och som sakta är på väg att nå konsument; att svenska grisar är glada och friska.
Framförandet finns på Youtube, dit man kan ta sig via QRkoden eller länken https://goo.gl/DCFdsB