Arla vill stärka bilden av sig själva
Efter årets granskningar samt den mediala uppmärksamhet mejerijätten har fått, ska Arla nu ta saken i egna händer och ge sig ut för att stärka bilden av sitt företag. Till hjälp tar man sina ägare, Arlabönderna.
Med kampanjen "Vi är Arla" vill Arla bland annat tydliggöra kopplingen till de svenska mjölkbönderna. Foto: Arla |
Kampanjen, som fått namnet ”Vi är Arla”, startar i oktober och målet är att man ska samtala med över 100 000 konsumenter på gator, torg och i butiker runt om i landet under hösten.
– Det är bra att mjölkböndernas situation uppmärksammas. Samtidigt är det uppenbart att vi har varit otydliga kring hur Arla och kooperativet fungerar. Vi vill göra det tydligt att Arla är böndernas eget företag, ett kooperativ ägt tillsammans av bönder i sju länder, att vi tar ansvar för Sveriges mjölk och att Arlas förtjänst går tillbaka till oss Arlabönder, säger Helene Gunnarson.
Kampanjen ingår som en del i Arlas internationella kampanj ”Farmer owned”, där Arla vill uppnå samma mål även i flera länder. Tillsammans med kampanjen ingår aktiviteter på såväl sociala medier som besök i matbutiker. Vidare innebär initiativet en tydligare produktmärkning som ska tydliggöra för konsumenter att produkterna kommer från ett företag som ägs av bönder.