De båda parterna om mjölk-domen

Under gårdagen blev det klart att Oatly stod som förlorare i marknadsdomstolen och får inte längre använda kommunikation som indikerar att havrebaserade produkter är bättre än mjölk. Så här säger de olika parterna om domen.

–  Vi ville veta om Oatlys marknadsföring var förenlig med marknadsföringslagen och det känns bra att vi nu har fått besked om vad som gäller, säger Jonas Carlberg, chef för LRF Mjölk, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Det är klart att vi välkomnar att domstolen delar vår bedömning att den prövade marknadsföringen strider mot svensk lag. Svensk mjölk och svenska mjölkprodukter är nyttiga och en viktig del i en balanserad och hållbar kost.

Svensk Mjölk har företrätts av advokatfirman MarLaw och de menar:

– Marknadsdomstolen slår fast att väsentliga delar av Oatlys marknadsföring är både vilseledande och misskrediterande på samma gång. Misskreditering är ett av de värsta marknadsrättsliga övertrampen eftersom det försvårar konsumentens val, säger Katarina Ladenfors, advokat på MarLaw.

På andra sidan har vi Oatly.

– Forskarna är eniga om att vi bör öka intaget av vegetabilier både av hälso- och miljöskäl. Domen begränsar den offentliga debatten om detta och det är en förlust för mänskligheten, säger Toni Petersson, till 8till5.se.

Företaget har inte använt sig av de numera förbjudna reklam-uttrycken på nio månader och därför påverkas inte marknadsföringen direkt. På lång sikt tror dock Toni att domslutet kan leda till negativa konsekvenser för fler aktörer än Oatly.

– Tolkar vi domen rätt är det stora begränsningar i hur man får uttrycka sig. Som ett alternativ måste man få prata om originalet för att andra ska förstå skillnaden. Domen minskar möjligheterna för små företag att kommunicera radikalt, säger han.

Oatly har 85 anställda i Malmö och Landskrona och räknar med att omsätta cirka 350 miljoner kronor i år.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 20 november 2015

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste