Vi har varit naiva

Självfallet har vi varit naiva. Rubriken har ledaren gemensamt med statsminister Löfvens tal häromveckan. Men invandringspolitik och jämställdhet är två områden jag inte känner för att ta upp här. I jordbruket har vi vår alldeles egna naivitet, som jag vill belysa med nytt ljus.

 

Stefan Ljungdahl

Tänk om det är så att vi får mer betalt än jordbrukare i våra grannländer, bara för att vi har liten produktion och att vår produkt är svensk. Vad innebär i så fall det?

Lagen om prissättning utifrån utbud och efterfrågan, ger vid handen att vi bör få mer betalt när vi tappar halva produktionen. Det goda anseendet för svenska livsmedel har vi förtjänat, för att vi historiskt tagit kloka beslut för djurvälfärd och folkhälsa.

Idag har vi även många merkostnader i vår produktion som det saknas vetenskaplig grund för att de gör nytta för miljö eller djurvälfärd. Tänk om vi var dag betalar dessa merkostnader utan att kunderna betalar extra för dem?

När svenskarna tillfrågas om vilka som är de främsta argumenten till varför de köper vår mat, så svarar de vanligen:

► Det är svenskt

► Det känns bra att stödja svenska bönder

Dessa svar är högst väntade och sammanfaller väl med vad konsumenterna i andra länder svarar när de tillfrågas om varför de köper inhemskt producerade matvaror.

En stolt svensk bonde, är det som främst säljer. Det är inte mått på boxar, beteslag för kor, GMO-fritt foder, sojafri diet eller extra oberoende certifieringar, hur gärna vi än vill tillskriva var extra merkostnad ett högt värde.

För att svensk livsmedelsproduktion ska kunna vara mer än en nischaktör, i ett land kraftigt beroende av livsmedels- och bioenergiimport, krävs det att vi tar fram ett vitt papper och gör en noggrann analys av vilka regler utöver EU:s minimikrav som kunderna verkligen är beredda att betala för. Ytterligare merkostnader kan vi inte ta på oss för hela näringen.

Givetvis kan aktörer frivilligt välja att skapa varumärken som omfamnar mycket fler krav på produktionen. Det är alltid av godo när företagare lyckas ta ut mer för sina produkter.

Vi har varit naiva. Det måste vi våga erkänna. Vi kan inte vara sämre än statsministern.

Stefan Ljungdahl
Stefan Ljungdahl
Tel: 019-16 61 34
E-post: stefan@ja.se

Artikeln publicerades onsdag den 02 december 2015

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste