Enad bransch på positiv Grisföretagardag
Den 18 november infann sig omkring 400 grisintresserade på Elmia i Jönköping, då Grisföretagardagen arrangerades för sjätte gången. Tongångarna inför framtiden var mer positiva än på länge och bland annat lanserades satsningen 30 för 550.
Grisföretagardagen arrangeras av Gård & Djurhälsan i samarbete med LRF, Sveriges Grisföretagare, Svenska Köttföretagen och Svenskt kött. Arrangemanget gästades av omkring 400 personer och 30 utställare. Foto: Emma Sonesson |
– Vi har en otroligt stark hemmamarknad just nu. Men det måste underhållas. Jag ber er lägga pinnar på den brasan, sa Margareta Åberg, LRF och Sveriges Grisföretagare, när hon inledde Grisföretagardagen tillsammans med Kees de Jong, vd för Gård & Djurhälsan. |
Den svenska modellen för grisuppfödning med stora ytor för djuren, strö, låg antibiotikaanvändning och tomtid mellan omgångarna, är förknippat med höga kostnader. Men just nu är även det svenska grispriset högt, i förhållande till priset i övriga EU. En starkt bidragande orsak till det är att hela branschen tillsammans står bakom Handlingsplan gris, som bildades i samband med förra griskrisen.
– Vi vill hjälpa till att öka konsumentens förtroende för svensk mat och dess ursprung och mervärden. Vi vill bidra till en långsiktig lönsamhet i hela kedjan, sa Dan Jacobson, färskvaruchef Ica Sverige AB.
Jonas Tunestål, vd KLS Ugglarps, var inne på samma linje som Margareta:
– Det är viktigt att vi krokar arm och jobbar tillsammans. Det är då vi kan göra förflyttningar, sa han.
Asger Krogsgaard, ordförande i Danske Svineslagterier, berättade hur man ser på samarbete inom branschen i Danmark.
– Vi blir allt färre, vilket gör att det blir allt viktigare att hålla ihop. Samarbete ger möjligheter. Genom ett utökat samarbete kan man skapa ett större värde för branschen och öppna dörrar till nya allianser, menade han.
Målet med Handlingsplan gris är att öka svensk grisuppfödning. Ett sätt är att öka produktiviteten. En del av planen är därför satsningen 30 för 550, som presenterades av Theres Strand, Svenska Köttföretagen, under dagen. Namnet på satsningen kommer sig av att målet är att de 25 procent bästa besättningarna ska producera 30 smågrisar på sugga och år till en maximal kostnad av 550 kronor. Satsningen innehåller tre delar; produktivitetspengen, där de mest produktiva företagen belönas, processledaren, som är en person som coachar och fungerar som en katalysator för grisföretagare i utveckling, och expertgrupper, som handlar om att samla spetskompetens inom olika ämnesområden och föra ut på gård.
Finansiärer av 30 för 550 är hittills slakterier, foderföretag, LRF Kött, Svenska Köttföretagen samt Sveriges Grisföretagare. Under en treårsperiod finns hittills 20 miljoner säkrade för genomförande av projektet.
– Vi kommer även att flirta med handeln, inflikade Theres Strand.