Stordrift i USA med fokus på personalen

Hisnande 34 000 mjölkkor som producerar 1,35 miljoner kilo mjölk per dag. Juan Quezada är direktör vid en av de största mjölkgårdarna i USA.
 – Personalen är vår viktigaste tillgång, säger Juan Quezada.

Mjölkningskarusell på Milk Source i USA. Här mjölkas 1 200 kor varje timme. Foto: Milk Source Ltd.

Milk Source Ltd är den största mjölkgården i Wisconsin och den åttonde största i USA. Företaget har 34 000 kor fördelade på 6 olika gårdar, varav den största gården har drygt 8 000 kor. Varje timme mjölkas 1 200 kor i en karusell och totalt förfogar företaget över 16 600 hektar, inklusive arrenden. Det är stordrift i kolossalformat, åtminstone med svenska ögon betraktat.

– I Wisconsin produceras mycket ost och all vår mjölk går till osttillverkning, säger Juan Quezada, direktör vid Milk Source, och ansvarig för säkerhet, anställning och utbildning av personal.

Han besökte nyligen Sverige för att prata om ledarskap, i samband med en rundresa med mjölkföretagarnas nätverk European Dairy Farmers.

– Personalen är vår viktigaste tillgång. Om du behandlar de anställda bra, så behandlar de korna bra. Och arbetare som trivs vill stanna kvar i företaget, lojalitet ger lojalitet, menar Juan Quezada.

Ledarskap och personalhantering är aktuella frågor för många svenska mjölkgårdar. – Det är många som har expanderat och därför måste byta sin egen roll från att vara ladugårdsarbetare och maskinförare, till att bli arbetsledare och personalansvarig, säger Susanne Bååth Jacobsson, rådgivare vid Växa Sverige. Foto: Carolina Wahlberg

Människan viktigare än kunskaper

Han berättar om hur företagets hiaerki ger både möjlighet och morot att avancera inom företaget, Samtidigt visar han visar ett papper med en omfattande trappa av olika tjänstepositioner. Juan Quezada kom själv med föräldrarna till USA från Mexiko för 43 år sedan och har arbetat sig upp till toppen av företaget. Cirka 85 procent av de anställda kommer från Latinamerika.

– Det är svårt att finna arbetskraft i USA eftersom få vill arbeta för tio dollar i timmen som ingångslön, när de får elva dollar i timmen som arbetslöshetsersättning, säger Juan Quezada.

Totalt har företaget 560 anställda och Juan Quezada kan allas namn. Vid anställningsintervjuer är människan viktigare än kunskaper och ett imponerande CV. 

– Kunskaper kan vi lära ut på gården. Det allra viktigaste vid rekrytering är attityden. Att det finns en vilja att lära, engagemang, personliga mål i livet och en positiv syn, säger Juan Quezada.

Juan Quezada tror att svenska mjölkbönder kan lära sig från Milk Source att vara mer uppmärksamma på små detaljer i produktionen.  – Var uppmärksam på detaljer som kan förbättras, det kan kanske ge ett kilo mjölk mer, säger han. Foto: Micael Goth
Han understryker att alla anställda är lika viktiga. Han brukar avsluta sina anställningsintervjuer med att fråga om personen vet namnet på städaren eller fönsterputsaren på sin nuvarande arbetsplats, eftersom det säger en hel del om personen.

Företaget jobbar mycket med värderingar och tydliga instruktioner. Personalen har likadan uniform och får vid anställning läsa, godkänna och signera 20 olika papper om arbetssätt och regler. Men det mesta är kortfattat och tydligt.

– Ett företags värderingar måste vara enkla att till sig, påpekar Juan Quezada.

Den största utmaningen för Milk Source är just personalen. Eftersom de anställda kommer från många olika länder gäller det att få alla att förstå vad företaget vill.

– Vi har språklärare som kommer till gårdarna regelbundet eftersom vi vill öka kunskaperna i engelska, säger Juan Quezada.

Han berättar om olika arrangemang för att få personalen att trivas. Två gånger i månaden anordnas grillfester för de anställda och deras familjer, ibland ringer företaget efter rullande tacovagnar, tacotrucks.

– Vi försöker förstå vad personalen uppskattar och vad som är viktigt för dem, säger Juan Quezada, och berättar att i genomsnitt jobbar företagets anställda 120 timmar under en 14-dagars period och alla har två veckors semester om året.

En annan stor utmaning är aktivister. Företaget jobbar därför mycket med öppenhet och en av företagets gårdar har 10 000 besökare varje år. Milk Source har ett rykte om sig som stordriftens mönsteranläggning. Men stordriften har sina sidor och miljöarbetet tillhör företagets lista på utmaningar. Djurrättslagarna i USA tillåter att korna går inne året runt och djur kan transporteras 200 mil till en annan anläggning där kvigorna ska växa till sig.

Dra mer nytta av personalen

Ledarskap och personalhantering är aktuella frågor för många svenska mjölkgårdar.

– Det är många som har expanderat i besättningsstorlek och därför måste byta sin egen roll från att vara ladugårdsarbetare och maskinförare, till att bli arbetsledare och personalansvarig, säger Susanne Bååth Jacobsson, rådgivare vid Växa Sverige, som är den som låg bakom arrangemanget.

Personalkostnader är en viktig kostnadspost.

– Men det handlar inte bara om att hålla nere arbetstimmar, utan också att se till att de timmar som görs skapar nytta i företaget. Tydliga rutiner, god kommunikation och att ta tillvara och uppmuntra medarbetarnas engagemang, gör att kostnaden gården lägger på arbetskraft ger mesta möjliga tillbaka, menar Susanne Bååth Jacobsson.

Milk Source Ltd.

Var: Wisconsin, USA

Inriktning: Mjölkproduktion. All mjölk går till ostproduktion.

Antal kor: 34 000, fördelade på sex olika gårdar

Mängd mjölk per dag: 1,35 miljoner kilo

Antal anställda: 560

Hektar: 16 600, varav nästan hälften är arrenderad

Micael Goth

Frilansjournalist

Artikeln publicerades lördag den 12 december 2015

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste