Stort stöd för Borring

Få kan ha undgått kampanjen #borringtillburen som syftar till att få in Peter Borring i Musikhjälpens glasbur för att berätta mer om det svenska lantbruket och för att nyansera debatten om lantbruket som miljöbov.

Peter Borring tackar för stödet och hoppas på att få komma in i buren. På Twitter har dock musikhjälpen svarat att "Musikhjälpen är inte ett debattforum. En diskussion eller debatt om det svenska lantbruket är inte vårt huvudfokus." Foto: Katarina Johnsson

”Rörd över den uppställning och förtroende som visats mig att jag ska försöka komma in i Musikhjälpens bur. När man ringde och frågade mig i morse om man fick starta ett upprop trodde jag nog inte det skulle bli sådan stöttning. Tack!” skrev Peter Borring på sin Faceboksida i tisdags kväll.

Efter det har kampanjen spridits allt mer och blivit en grupp på Facebook och en insamlingsbössa som i skrivande stund ligger på topp åtta med drygt 37 000 insamlade kronor till kampen för att ingen ska behöva fly undan klimatet.

Debatten har även fortgått på Borrings Facebook och han skriver bland annat:

”Mat o klimat. Ingen kan sticka under stol med att maten ger en negativ klimatpåverkan. Till skillnad från andra saker som vi människor sysslar med så är matproduktion och skogsbruk verksamheter som också binder CO2. Den dimensionen tillägnas aldrig i debatten…

…Det som bekymrar mig är således just det faktum att av allt vi människor gör, så är maten det mest essentiella och i ivern att peka ut kossan som det värsta bland olika klimatpåverkare glömmer vi ofta att det är skillnad på kött o kött. Det är ytterst sällan man hör någon som nyanserat kan säga att vi måste ha (fler) djur i Sverige för att kunna använda vårt landskap och på så sätt hålla öppet. Dessutom är djuren motorn i det ekologiska odlingssystemet med sin gödsel som växtnäring och sitt gräsätande där gräsodlingen (vallodling) bekämpar svåra ogräs och ger marken struktur ska vi ha mera eko i Sverige måste vi ha fler, inte färre gräsätande djur!”

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 17 december 2015

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste