Ursprung kommer prägla 2016
Konsumenter vill veta allt mer om maten som de äter. Allt fler är så kallade flexitarianer och äter vegetarisk ett par dagar i veckan för att äta bättre men mindre kött. Ursprunget och historien bakom produkten kommer bli allt mer avgörande för konsumenten.
Om man får lov att spekulera i hur jordbruksåret 2016 kommer att påverkas av de rådande trenderna inom livsmedelssektorn, är jag mer övertygad än någonsin, att transparens är det vinnande konceptet.
Den som vet mest om sin råvara, den som kan historien och dessutom förmedla den på att bra sätt till konsumenterna är en vinnare.
Visst är det trögt i början. De som dragit det tyngsta lasset i frågan om spårbarheter inom köttsektorn är utan tvekan Hälsingestintan som spårar på individnivå. Men även andra initiativ har dykt upp under 2015, dock i liten skala.
HKScan presenterade stolt sig själva som huvudleverantör till den välrenommerade köttrestaurangen AG’s i Stockholm i höstas. Nu kan de alltså plocka ut de slaktkroppar som har den önskade marmoreringen och även information om djurets ålder, kön, och gård som den fötts upp på. Vid det tillfälle då nyheten kom, kunde man enbart leverera de utvalda produkterna till premiumrestaurangen AG’s och hade inget automatiserat system för det. Men det är ett steg i rätt riktning.
Allt fler efterfrågar ursprung och om man får hoppas, kommer en produkt eller alternativ på menyn som inte har uttalat ursprung, helt enkelt antas vara importerad och därmed gå bort som alternativ.
För om produkten eller maträtten är baserad på svenska råvaror som har en historia bakom sig, kan man i framtiden inte bortse från att kommunicera det. Man kommer helt enkelt se stora möjligheter i att attrahera de kunder som bryr sig och är beredda att betala för kvalitet.
När jag satt i skolbänken på Sveriges lantbruksuniversitet diskuterades köttutbudet ofta på föreläsningarna. Ingen förstod hur det kunde vara så svårt att märka upp bitarna med ras, kön, ålder och gårdsursprung. Äntligen har Sverige fått en aktör som drivit på branschen och visat att det är möjligt. Nu kan vi bara hålla tummarna och fortsätta ställa krav på ursprung så att fler hoppar på tåget.