”Ha inte övertro på export”

En ökad export av svenska livsmedel kan ge fler möjligheter men det kommer inte lösa de problem som svensk livsmedelsindustri har, det menar både Axfood och konsultfirman Macklean på ett livsmedelsseminarium i Stockholm.

Branschen har ibland en övertro på exporten, det gäller att fokusera på öka marknadsandelen i Sverige också, menar Hans Holmsted på Axfood.  Foto: Katarina Johnsson

Under seminariet talar landsbygdsminister Sven-Erik Bucht sig varm om de exportsatsningar som Sverige jobbar på. Bland annat tillsättandet av ett permanent lantbruksråd i Kina. Att öppna för export av biprodukter från slakteriindustrin är en möjlighet, men man ska inte ha övertro på att exporten kommer att lösa de problem som präglar den svenska livsmedelsbranschen.

– Svenska slakterier är konkurrenskraftiga tack vare avskrivna investeringar. Svenska konsumenter betalar bäst för köttet, ingen skulle betala mer. Men när det gäller avsättning för biprodukter kan vi exportera och där finns det möjligheter, säger Lennart Bjurström, på Macklean, och fortsätter:

– Vi måste fokusera på den svenska marknaden och öka andelen av den svenska konsumtionen. Att tro att exporten kommer lösa svensk livsmedelsindustris problem, är inte rimligt enligt vår uppfattning.

När det gäller livsmedelsstrategin menar Hans Holmstedt från Axfood att:

– Det viktigaste är att den blir långsiktig så att producenterna vågar investera. Export är viktigt, men vi måste se till att ha varor som räcker för att täcka Sveriges behov. I vissa fall finns det en övertro på att exporten kommer att lösa alla problem.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 21 januari 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste