Japan öppnar för svenskt kött

Nu får Sverige exportera färskt nötkött till Japan. Arbetet med detta påbörjades redan 2006 men roddes i hamn först i slutet av februari, när utrikesdepartementet och japanska ambassaden undertecknade ett avtal.

Svenskt nötkött är godkänt för export till Japan. Foto: Thinkstock

– Det har varit en lång process för att få Sverige godkänt för export av färskt nötkött till Japan och ett viktigt delmål i arbetet med att få tillträde för svenska produkter på utländska marknader, säger Åsa Kjellgren, Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.

Svenska myndigheter har besvarat frågor från japanska myndigheter och delegationer från Japan har granskat hela det svenska kontrollsystemet för livsmedelssäkerhet och djurhälsa.

Resultaten av de japanska bedömningarna var goda vilket i sin tur lett till att Sverige är godkända för export av färskt nötkött till Japan.  

För att få exportera nötkött måste man uppfylla ett antal krav som Japan har. Bland annat ska köttet komma från nötkreatur som är yngre än 30 månader. Fler krav finns listade i exportverifikationsprogrammet som man hittar här.

Företag som vill exportera måste också få sina anläggningar godkända av japanska myndigheter innan affärerna kan inledas. Är man intresserad av detta ska man kontakta Livsmedelsverket för mer information.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 08 mars 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste

Är det cringe att vara woke?

Krönika: När man är tonårsförälder är det inte alltid lätt att hänga med i ungdomarnas vokabulär. Att dessutom försöka sig på att använda desamma blir lätt cringe, inte minst ur ungdomarnas synvinkel. Ännu ett sätt att vara pinsam förälder. Och när man i debatten hör vuxna prata om woke som ointressant fenomen blir man fundersam, likväl som att det sker ett trendskifte bland ungdomar i synen om vad som upplevs viktigt. 

 

Kommentera

Gröna bubblor spricker och nya möjligheter föds

Det finns gott om affärsmöjligheter i den gröna politikens väg. Nu flyttar politikens intresse snabbt till ett nytt område. För entreprenörer med affärsnäsa uppstår möjligheter när politiker, media och företag springer i samma riktning. Samtidigt finns det stora risker när alla är så övertygade om den ”rätta vägen” att de slutar räkna. Det sunda förnuftet är ett tidigt offer på drömmarnas och girighetens piedestal.

 

Kommentera