Hemköp: ”Vi ber om ursäkt”

Efter att Jordbruksaktuellt påtalade att Hemköp under felaktiga grunder marknadsför finsk fläskfilé under devisen ”Finsk fläskfilé lika bra som svensk”, har debatten varit igång på sociala medier. Nu ber livsmedelskedjan om ursäkt för sitt kommunikationsmisstag.

Följande reklam förekommer i Hemköps reklamblad vecka 10. Foto: Hemköp

– Jag vill påtala att det här rör sig om ett ärligt kommunikationsmisstag mellan oss inom Axfood. Vi har inte haft någon mening i att skriva att finskt är lika med svenskt, utan det är ett misstag mellan mig som ansvarar på inköp och logistik på Axfood Dagab samt marknadsavdelningen på Hemköp, säger Tomas Jonsson, som är kategorichef kött på Dagab Inköp & Logistik, och tillägger:

– Vi har ingen avsikt att skriva eller vinkla något som inte är sant och vi kommer utesluta den här typen av kommentarer framöver.

Maria Nobel som är marknads- och kommunikationschef på Hemköp instämmer:

– Finsk fläskfilé är bra och det finns många likheter med den svenska uppfödningen, men naturligtvis är den svenska fläskfilén att föredra. Därmed hade vi kunnat utesluta vår kommentar och låtit kunden själv välja om hen ville köpa köttet eller inte. Vi ber om ursäkt för det!   

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 09 mars 2016

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste