"Glädjande svarta siffror för Coop"

Coop Sverige och flera lokala konsumentföreningar har misskött sin ekonomi så kraftigt att de satt sin existens på spel. Konsumentkooperationen har gjort så dåliga affärer de senaste decennierna att de både slarvat bort sin livsmedelsindustri och tappat betydande marknadsandelar. Nu är det storstädning och det tycks ge resultat.

Stefan Ljungdahl

För svenskt jordbruk är det viktigt att maktkoncentrationen i handeln inte är för stor. Likväl har jordbrukets organisationer tidvis motarbetat ökad konkurrens. Det klockrena exemplet är vid Lidls intåg i Sverige i början av milleniet, när LRF fördömde intåget och till och med lokalt arrangerade demonstrationer eller presskonferenser utanför butikerna.

I dag är konkurrensen lite bättre med uppstickarna Bergendahls (bl. a. City Gross), Lidl och Netto, som sliter för att få en större del av kakan. I dag har ICA 50 procent, Coop 20p procent, Axfood (bland annat Hemköp och Willys) 15 procent och Bergendahls 7 procent marknadsandel i dagligvaruhandeln.

För svenskt jordbruk är avsättningsmöjligheterna på hemmamarknaden extra viktiga då våra främst politiskt påtvingade merkostnader, sänker vår konkurrenskraft på exportmarknader. Det är därför glädjande att se att Coop Sverige åter gör plusresultat.Resultatet för Coop Sverige förbättrades ifjol, från en förlust om astronomiska 306 miljoner kronor 2014 till en vinst om 140 miljoner kronor.

Att analysera konsumentkooperationen är dock komplext. Coop Sverige ägs av KF och Konsumentföreningen Stockholm. Medlemmarna är uppdelade i ytterligare 31 konsumentföreningar, som äger många av Coop-butikerna och ibland även livsmedelsföretag. I fjol sålde Coop Sverige 79 butiker till konsumentföreningar, lade ner åtta och startade två. Omsättningen sjönk, bland annat på grund av att byggmaterialhandeln avvecklades.

På landsbygden finns många orter där en Coop Nära är den sista affären. Den är för viktig för att slarva bort. Förhoppningsvis klarar de lokala föreningarna att driva dem vidare. Ett starkare och effektivare Coop Sverige kan vara ett litet välkommet bidrag, om Coop klarar att hålla nere kostnaderna i grossistverksamheten.

Coop är inte älskat i de breda lantbrukarleden. Med sin återkommande marknadsföring mot konventionellt odlad mat och efter att ha utvecklat egna märkesvaror baserade på utländskt kött, plockar Coop inga gratispoäng.

Förhoppningsvis kan stålbadet nu ge konsumentkooperationen god ekonomi och kyla nog att inte desperat springa på var lågkostnadsboll eller sänka sig till att plocka billiga marknadsföringspoäng på Söder. Förhoppningsvis kan konsumentkooperationen hitta tillbaka till de värden som fick medlemmarna att en gång bygga upp organisationen. Annars har nog ICA snart 65 procent av dagligvaruhandeln.

Stefan Ljungdahl
Stefan Ljungdahl
Tel: 019-16 61 34
E-post: stefan@ja.se

Artikeln publicerades onsdag den 16 mars 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste