Hallå där Elin Ringborg...
...nyanställd på Envirologic i Uppsala
Sist vi träffades jobbade du på en grisgård utanför Västerås. Hur kommer det sig att du slutade?
– Jag har jobbat på olika grisgårdar i tio år och har funderat på att testa något annat. Jag har till exempel börjat känna av min astma mer och mer. När vd Jan Sandberg ringde och frågade om jag var intresserad av ett nytt jobb sa jag ja. Jag har ingen erfarenhet av försäljning, men jag vet att tvättroboten fungerar.
Vad innebär din nya tjänst?
– Jag ska jobba som säljare och med marknadsföring på Envirologic. Vi säljer tvättrobotar som är framtagna för att tvätta grisstallar. Jag har jobbat på gårdar som både har och som inte har dessa, och jag vet vilken otrolig hjälp det är. Det känns bra att kunna sälja något man tro på och vet fungerar.
Hur kan du använda din kunskap som grisskötare på ditt nya jobb?
– Jag känner väl till hur man arbetar inom grisproduktionen och jag vet att det här är ett bra hjälpmedel. När jag kommer ut på gårdarna till grisuppfödarna så går vi hand i hand för jag vet vad de pratar om.
Du är en av personerna som startade Facebooksidan ”Mitt livs som svensk gris” 2013. Är den fortfarande aktiv?
– Ja, men den är under omställning. Vi vet inte riktigt vad som kommer att hända med den. Den tar mycket tid. Jag har det här nya jobbet och Madeleine Granat är tjänstledig. Men sidan betyder otroligt mycket för oss två. Den har tagit oss långt och det är bra att den finns när det kommer ut saker i media som kan behöva bekräftas eller dementeras. Ett alternativ är att vi tar hjälp av andra som jobbar med grisar. De kan skicka bilder till oss som vi sedan gör inlägg av.
Hur tycker du att förståelsen kring grisuppfödning har utvecklats sedan ni startade ”Mitt liv som svensk gris”?
– Förståelsen har verkligen ökat. Det känns som att konsumenten äntligen börjar förstå. Både tack vare oss, men också tack vare jättemånga andra som är aktiva och kämpar för det här varje dag. Det blev en boom, folk fick nog och satte ner foten och jag tycker verkligen att det har gett resultat. För några år sedan köpte många utländskt och många bönder gnällde. Men å andra sidan, hur mycket reklam hade vi egentligen gjort för oss själva? Konsumenterna köper gärna svenskt, bara de vet varför de ska lägga mer pengar. Det känns som att folk har fattat grejen. Det är jättekul!