Mer premium och fler lokalproducerade livsmedel

Fler och fler livsmedelsföretag arbetar aktivt för att möta konsumenternas efterfrågan på närproducerade premiumprodukter, det visar en färsk enkät som bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagens sammanställt med sina medlemmar.

Livsmedelsföretagen satsar allt mer på att uppfylla kundernas efterfrågan av premiumprodukter samt lokalproducerad mat. Foto: Livsmedelsföretagen

Nio av tio av medlemsföretagen anger att de arbetar aktivt för att bredda och utveckla sitt premiumerbjudande. Premiumsortimentet är också det prissegment som ökat snabbast under de senaste tre åren bland Livsmedelsföretagens medlemmar. Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen kan myten att detta bara skulle vara ett storstadsfenomen slås hål på. Vidare konstaterar man att breddningen av lokalproducerade produkter ökar. En majoritet av företagen svarar att de har agerat för att haka på konsumenttrenden mot mer närproducerat.

– Jag tycker att det är glädjande att se att just de segment som de svenska livsmedelsföretagen vill verka inom är de som växer snabbast. På så vis tar livsmedelsbranschen rygg på övrig framgångsrik svensk tillverkningsindustri som en tydlig avsändare av högkvalitativa produkter att säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 25 maj 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste