Coop:s ”Ekoeffekten” ska utredas i domstol

Branschorganisationen Svenskt Växtskydd har anmält Coop:s marknadsföring knuten till filmen ”Ekoeffekten” till Marknadsdomstolen. Kritiken ligger i att Svenskt Växtskydd menar att filmen är osaklig. 

Coop:s sanning om ekologiskt är kanske inte så sann ändå. Nu ska målet prövas i marknadsdomstolen. Foto: Coop

Ekoeffekten upprörde många i branschen när den kom, då den svartmålade alla svenska bönder som inte tillämpar ekologisk odling. Nu har Svenskt Växtskydd även pekat ut ett antal osanningar som kommunicerats, samt att studien är vinklad. Därmed tar de nu målet till domstol.

Svenskt Växtskydd poängterar även att de inte är mot ekologiskt mat eller odling, utan är för all svensk mat och odling.

Ett par osanningar de radar upp följer:

  • Coop påstår att man inom ekologisk odling inte använder sig av växtskyddsmedel. Detta stämmer inte. Beroende på vilket land som avses, tillåts många olika växtskyddsmedel. Dessa är tillåtna inom ekologisk odling för att de anses ”naturliga” eller bara är lätt modifierade.
  • I reklamfilmen kommunicerar man även att eko är bättre för miljön, vilket inte alls är givet.
  • Påståendet att ekologisk mat är hälsosammare stämmer inte heller. Växtskyddsmedel är noga prövade innan de godkänns. De uppmätta halterna i Coop:s studie ligger långt under Livsmedelsverkets rekomendationer, men trots det gör Coop en mycket stor affär av detta.

Utöver detta menar Svenskt Växtskydd att Coop:s studie, som ligger till grund för reklamfilmen, är riggad. Förutom att familjen enbart ska äta ekologisk mat, får de till exempel inte heller använda nya handdukar eller textilier. Detta tas dock inte upp i reklamfilmen, utan all förändring  av halter hänvisas till vad de har ätit.

En annan faktor som bör beaktas är att Coop enbart testat för tolv olika medel och inga av dem används inom ekologisk odling.

Klicka här för att komma till stämningsansökan.

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 30 maj 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

ÖPPET BREV – Coop lyfter kött från Australien över det svenska

Coop har nyligen blivit omskriva för sin kampanj ”ekoeffekten”, där man raka i ryggen säger sig stå för en tydlig grön och ansvarstagande profil. Samtidigt lanserar företaget även sitt nya premiumkött från Australien, under den tvivelaktiga tesen att detta kött är ”hållbart producerat med stor omsorg om djuren, helt i enighet med de djurhållningsregler som finns i Europa”. 
Jordbruksaktuellt efterfrågar raka svar från Coop Sverige.

Kommentera

Senaste

Framtiden bestäms här och nu – i alla fall till viss del

Krönika: Barn, kommer ni ihåg när vi flög utomlands på semestern? Detta kan mycket väl bli en fråga som ställs när familjen sitter framför datorn och kollar på semesterbilder i framtiden. Pandemins effekter på våra vanor kommer att få långtgående konsekvenser. Semesterresorna är bara en del av allt som ställs i ny dager. I den nya världen efter Covid 19 kanske det inte är möjligt att förflytta sig lika enkelt och billigt som förr i världen. Vill konsumenterna ens tillbaka till hur det var tidigare? Vad blir det nya normala och vad har detta med Sveriges gröna näringar att göra?

 

Kommentera