Livsmedelsjätte satsar på skånskt kött

I sin premiumsatsning mot restaurang satsar Orkla Foods Sverige på kött från gårdar anslutna till föreningen Skånskt Naturbeteskött. 

Orkla Foods Sverige har inlett ett samarbete med föreningen Skånskt Naturbeteskött, det innebär att de kommer att sälja premiumfärsbiffar som är helt baserade på skånskt kött till kunder som restauranger, konferensanläggningar och hotell. Foto: Katarina Johnsson 

I sin premiumsatsning mot restaurang satsar livsmedelsjätten Orkla Foods Sverige på kött från gårdar anslutna till föreningen Skånskt Naturbeteskött. En förening som startades ur frustration över slakteriernas dåliga sortering och som nu har runt 70 skånska uppfödare anslutna. 

Magnus Selin på Orkla Foods Sverige har envist jobbat för att få samarbetet att fungera bra för båda parter. Efter mycket om och men enades de om att en färsprodukt vore det bästa för båda och lanserar därmed en helskånsk biff baserad på skånskt naturbeteskött. Foto: Malin Lauterbach

Att det skånska köttet hamnar i livsmedelsföretagets produktportfölj är frukten av ett treårigt projekt. Genom ett partnerskap med Livsmedelsakademi fick företaget kontakt med Skånskt Naturbeteskött och påbörjade arbetet mot ett samarbete.

– En viktig del för oss var att visa att vi som stor aktör också kan engagera oss i närproducerade projekt med små företag. Vi måste inte bara gå ihop med stora samarbetspartners, säger Magnus Selin, direktör för affärsområdet FoodSolutions på Orkla Foods Sverige och fortsätter:

– Jag visste att vi hade något riktigt unikt på gång och att vi hade ett fantastiskt bra kött från djur som mått väldigt bra under hela uppväxten. Om vi dessutom lyckades hitta en kostnadseffektiv lösning för att stycka på nära håll skulle vi minimera transporterna och minska miljöpåverkan ytterligare.

Projektet mynnade i att man skulle jobba med färsprodukter och för ett år sedan togs beslutet att satsa på en förstekt färsbaserad biff. Produkten Skånsk Naturbetesbiff lanserades i sortimentet under varumärket Krögarklass i mitten av augusti. Typisk målgrupp är konferensanläggningar, hotell och restauranger som vill lyfta dagens lunch lite extra.

Få betalt för mervärden

– I starten ska vi leverera 15 ton om året, berättar Uno Eliasson som är ordförande för Skånskt Naturbeteskött och själv har en uppfödning med 350 angus i mitten av Skåne.

Han poängterar även att det finns signaler om att det kan vara aktuellt att gå upp i kvantitet och att det efter introduktionen har pratats om att man skulle kunna landa på 100 ton om året.

– Vi har kapacitet för det, men det kräver naturligtvis en utveckling av verksamheten.

Tack vare sammarbetet lyfter Orkla Foods Sverige upp de mervärden som köttet har och kommunicerar det vidare till sina kunder som förhoppningsvis gör detsamma till sina gäster.

– Sammarbetet har framförallt den betydelsen att man uppmärksammar de mervärdena som svenskt naturbete innebär och att man då kan få ersättning för det. Det är väldigt många lantbrukare som tycker att det är viktigt att jobbet man lägger ner kommer fram i ljuset, säger Uno och fortsätter:

– Sen är det klart att det ska vara en ekonomisk fördel att leverera det här köttet med de mervärden som det har.

Samarbetet löper årsvis och priserna förhandlas vid tydliga prisförändringar. Att det äntligen är igång är tack vare ihärdigt arbete från båda sidor.

– Det har tagit lång tid att arbeta fram detta samarbetet, men jag har den djupaste respekt för hur Orkla har hanterat detta. De hade kunna köra över oss, men de har jobbat stenhårt för att det ska bli bra, säger Uno.

Djuren föds upp på Österlen och andra delar av östra Skåne. Djuren slaktas och styckas i Sjöbo, sedan säljer producenterna de ädlare delarna själva och Orkla Foods Sverige köper de delar som producenterna tidigare haft svårt att själva sälja direkt till konsument.  

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 15 augusti 2016

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste