”Win-win med mjölkautomat i butik”

Mjölk från kor som betar 15 minuter från butiken och som förädlas i mejeriet på samma gård - så enkel kan värdekedjan vara om man köper mjölk på Ica Maxi i Skövde.

ICA Maxi Skövde - Timeline | Facebook

Småskaliga mejerier dyker upp på allt fler ställen runt om i landet. Det dåliga mjölkpriset har fått flera att gnugga sina geniknölar för att komma på ett sätt att få mer för sina dyrbara droppar.

Säkra efterfrågan

Micke Petersson och Kalle Svartvik träffades i november 2015 för att diskutera idén som nu är verkligehet. Ica Maxi i Skövde säljer nu Kalles mjölk i automat och mottagandet har varit väldigt bra hittills. Foto: Ica Maxi Skövde

Kalle Svartvik, som har cirka 230 mjölkkor på gården utanför Värsås, är en de driftiga mjölkbönder som startat eget mejeri. Men innan han vågade ta steget fullt ut, ville han försäkra sig om att marknaden fanns där. Det var så Ica Maxi i Skövde kom in i bilden.

– Kalle ringde och frågade om det kunde vara intressant att sälja gårdsmjölk i butik. Så vi träffades och pratades vid i november förra året. Han ville veta att jag var med på tåget innan han skulle bygga, och det kan man förstå, säger Mikael Petersson som äger butiken.

Sagt och gjort, Kalle investerade i ett mejeri som stod klart i somras och på Ica Maxi köptes en mjölkautomat in. På så vis delades risken även mer jämt mellan parterna, när Kalle inte behövde stå som ensam investerare för både automat och mejeri.

Satt priset själv

Mjölkpriset har Kalle fått sätta själv och efter det har priset till konsument satts av butiken.

– Det är en win-win för båda parter. Vi tjänar mer på denna mjölk än den vanliga och Kalle får det pris som han själv har krävt.

Mjölkautomaten är helt ny när Jordbruksaktuellt pratar med Micke, men mottagandet har varit mycket bra. Både i sociala medier och i butiken. På premiärdagen demonstrerade Kalle med hjälp av vänner och familj mjölken och Micke berättar att kunderna blev glada och var positiva till det nya inslaget.

Mjölk på glas

Kunderna köper mjölken i glasflaskor som till utseendet påminner om de av gammaldags modell. Flaskorna kostar tio kronor och mjölken 13,95 per liter. Tanken är att kunderna ska diska ur flaskan hemma och ta med sig den för att fylla på i butiken.

– Om detta fungerar bra kan det utvecklas till andra produkter som yoghurt som Kalle gör i sitt mejeri, säger Micke som också poängterar att marknaden styr, i butiken försöker man sälja det som kunderna vill ha.

I dagsläget behöver automaten kopplas till ett enkelt eluttag för att fungera, men om denna typen av försäljning växer får man kanske utveckla automaterna så att det blir mer miljövänligt, spekulerar han vidare.

Enkel värdekedja

Korna mjölkas hos Kalle och sedan pastöriseras den i hans mejeri. Därefter körs mjölken i 200 liters tunnor i kylbil de 15 minuterna det tar mellan gården och butiken.

Det låter enkelt om man jämför med Kalles övriga mjölk som levereras till Arlas mejeri i Falkenberg. Då ingår flera led; först hämtas mjölken, sedan ska den förädlas, packas, lagras och distribueras. Micke konstaterar att det hela är lite märkligt, den mjölk som det arbetas mest med, är billigast för kunden samtidigt som varken handlaren eller bonden tjänar speciellt bra på den om man jämför med automatmjölken.

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 26 augusti 2016

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste