För Coop är allt svartvitt

Återigen har Coop publicerat en reklamfilm som upprör branschen. Sist var det ekoeffekten och nu är det dags att säga adjö till kött. Det är bara det att Coop fortsätter att jämföra äpplen med päron. 

– Filmen blandar ihop begreppen. Man visar bilder på skogsskövling och, gissningsvis, svenska kor i beteshagar. Det finns ingen som helst koppling däremellan, man jämför äpplen och päron,  säger Åsa Odell, vice ordförande i LRF, i ett pressmeddelande. 

Vidare skriver hon att det är frustrerande med osakliga inlägg i debatten som faktiskt gör att vi riskerar att missa klimatmålen. 

Åsa Odell, vice ordförande LRF, är trött på den osakliga debatten som drar allt kött över samma kam. Foto: Johanna Norin

– Vi behöver alltså skilja på kött och kött. Oavsett om man vill äta kött eller andra produkter, välj det med så låga utsläpp som möjligt. Det svenska köttet står sig bra i internationella jämförelser, tack vare hög effektivitet och god djurhälsa, säger Åsa Odell.

Det många inte förstår är att idisslare är unika på så vis att de omvandlar gräs till kött och mjölk. I Sverige finns det mycket bra förutsättningar för denna produktion då vi odlar gräs på 45 procent av den totala arealen. Med mycket gräs i växtföljden binds kol och jorden hålls bördig.

All livsmedelsproduktion ger upphov till utsläpp och 70 procent av den mat vi äter kommer från import, vilket betyder att vi exporterar en stor del av miljöpåverkan.

– Det kommer vi inte ifrån eftersom det beror på biologiska processer. Men utifrån hur vi jobbar med hållbarhet borde Sverige producera en större, inte mindre, andel av världens kött.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 16 september 2016

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste