COOP: ”Man kan inte ljuga för att lyfta något, man måste hålla sig till fakta.”

Coops reklamfilmer och medlemskommunikation har på senaste tiden innehållit konkreta felaktigheter. Något som bland annat fått Jan Forsell, ordförande Sveriges Nötköttsproducenter, att ifrågasätta deras agerande. 

Jan Forsell, ordförande Sveriges Nöttköttsproducenter är besviken på Coops agerande och kommunikation gällande svenskt kött. Han har krävt att få svar av dem gällande felaktigheter men möts med tystnad. Foto: Carolina Wahlberg

Det finns flera exempel på när Coops miljöengagemang resulterat i felaktigheter. Jan Forsell har under en längre tid jobbat för att få svar på ett av dem som kommunicerades i medlemstidningen i våras.

Då lyfte Coop ekologiskt kött framför konventionellt med argumentet att ekologiska djur inte får antibiotika i fodret. På detta sätt insinuerar man att konventionella djur får det, vilket är en ren osanning.

– Det har ju varit förbjudet i Sverige i 30 år, jag tror inte ens att man gav konventionella djur antibiotika i fodret innan dess, säger Jan Forsell, till Jordbruksaktuellt.

Coop vägrar svara

Efter att ha uppdagat felet, ringde Jan till Coops konsumentkontakt och berättade vem han var och om felet som kommunicerades i tidningen. Han meddelade även att han ville se en rättelse i kommande nummer. Coop meddelade att de skulle höra av sig.

När nästa tidning damp ner i brevlådan fanns ingen rättelse och inte heller hade Coop hört av sig. Jan ringde därmed igen, och igen. På det fjärde försöket skickade han frågan med LRF som skulle ha ett möte med Coop, men inte heller då fick han något svar.

– Jag är besviken över att de inte gör en rättelse, eller hör av sig. 

Fakta före osanningar

Jan berättar att han inte velat gå ut med Coops ovilja att svara på hans ärenden offentligt, utan velat ge dem en chans att svara sjäva. Men han konstaterar att man inte kan vänta hur länge som helst. På Sveriges Nöttköttsproducenters Facebooksida skriver han bland annat:

"På Coops hemsida förklarar man deras hårda antibiotikapolicy med vilka regler som man ställer på sina leverantörer och får det att låta som deras egna regler, men i verkligheten är det svenska lagkrav som vi svenska nötköttsproducenter levt efter i många år."

– Om det handlar om okunskap borde man vara intresserad av att lära sig fakta. Coop kör ju väldigt hårt för att främja eko och även nu att man ska lära folk att äta mindre kött. Man försöker profilera sig väldigt hårt, men det är oerhört viktigt att man håller sig till fakta och inte hittar på egna saker. 

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 19 september 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

ÖPPET BREV – Coop lyfter kött från Australien över det svenska

Coop har nyligen blivit omskriva för sin kampanj ”ekoeffekten”, där man raka i ryggen säger sig stå för en tydlig grön och ansvarstagande profil. Samtidigt lanserar företaget även sitt nya premiumkött från Australien, under den tvivelaktiga tesen att detta kött är ”hållbart producerat med stor omsorg om djuren, helt i enighet med de djurhållningsregler som finns i Europa”. 
Jordbruksaktuellt efterfrågar raka svar från Coop Sverige.

Kommentera

Senaste