Lyckad satsning på bin

Antalet biodlare i Sverige ökar. Det gör att LP.s biodling i Kila, Säffle som säljer biodlingsutrustning fortsätter växa. Nu utökar man dessutom sin egen biodling och satsar på över 1 000 bisamhällen. 

Keiko Schönberg och Lars Pettersson driver LP.s biodling. De har många ben att stå på i företaget, med allt från framtagning av honung till att sälja redskap till andra biodlare. Foto: Mari Nälsén

Det började i mitten av 1980-talet när då 14-årige Lars Pettersson skaffade sina första bisamhällen och tänkte sig en framtid som biodlare. I dag har han och sambon Keiko Schönberg 15 anställda och en omsättning på 30 miljoner kronor. 

När Lars startade sitt företag 1989 var tanken ett renodlat bi­­odlingsföretag. Han började med 30 bisamhällen och en omsättning på 34 000 kronor. Målsättningen var att nå upp till cirka 300 samhällen och ge honom sysselsättning på heltid.

Utvecklade till försäljning

1994 köpte han rättigheterna och formarna till Nackakupan, en bikupa helt i cellplast, när dåvarande ägare ville avyttra sin verksamhet.  Lp.s biodling blev där och då inte bara ett biodlingföretag utan också ett biredskapsföretag.

Under åren har verksamheten växt och nu vilar man tryggt på många ben. Man förmedlar och tappar honung, har ett snickeri där man tillverkar ramar och tillbehör, är agentur till danska Swienty, har vaxrenseri och valseri, tillverkar  och säljer Nackakupan i cellplast samt har egen biodling. Lp:s biodling äger också en butik i Varberg som man köpte för några år sedan. 

– Det var en del maskiner och en butik. Butiken finns kvar i Varberg med två anställda men alla maskiner har flyttats hit till Kila, berättar Lars.

Ökning av odlare

I dag är LP.s biodling marknadsledande på biredskap. Biodling är hett just nu, de flesta har sina bisamhällen som hobby men även företagen inom näringen ökar och har gjort under en rad av år. 

– Det blir omkring 1 000 nya biodlare i Sverige varje år just nu, berättar Keiko.

De upplever att det på senare tid blivit ett större fokus på honung som livsmedel än tidigare. 

– Vi har en hylla i nyöppnade Karlstad saluhall och när kunderna får smaka honung så blir de förvånade när det är så gott. Det är en bortglömd produkt som man börjar få upp ögonen för igen, tror Keiko. 

LP.s biodling producerar såväl konventionell som ekologisk honung och det största problemet att utöka antalet kupor har varit att hitta folk att anställa. Men som en händelse

Flytten av den egna bidelen till en annan fastighet har frigjort utrymme för LP.s biodling. Man har kunnat öppna upp ett  show room i butiken, där man kan visa upp produkterna på ett bra sätt, som här,  olika storlekar på honungslungor.

ringde arbetsförmedlingen en dag. De hade syriern Mustafa Alkhateeb inskriven och han hade erfarenhet av biodling. Han gjorde först praktik och blev sedan anställd i september 2015.

– Det plockades det upp av Svenska Bin som lanserade projektet Bee Welcome under biodlarkonferensen BeeCome i Malmö i mars i år. Där blev han lite av en omslagspojke. Vi hade inte räknat med vilket genomslag det skulle få i media, säger Lars och skrattar. 

På flyktingförläggningen hade Mustafa lärt känna Bkhetan som också arbetat med bin och tipsade om honom när ännu mer arbetskraft behövdes. Han anställdes i juni i år.

Intresset för honung ökar. På sikt vill man på företaget öka från 700 till 1 000 bisamhällen. På gården finns både ekologisk och konventionell odling.

Ökad omsättning

Nyligen köpte Lars och Keiko en jordbruksfastighet och har bland annat flyttat sin  biodling till den inklusive slungningen.  Det har givit plats till en större butik med showroom i de gamla lokalerna där man dessutom installerat ett helt nytt lagersystem. 

2013 omsatte LP.s biodling 21 miljoner och under 2015 ökade man till 30 miljoner kronor.

– I år har det varit helt hysteriskt så jag räknar med att det är högre i år. 

I vilken del av företaget har ni den största lönsamheten? 

– Det är i biodlingen. I dag har vi 700 kupor men vi ska satsa mer på den biten nu och målsättningen på sikt är 1 000 bikupor. Nackakupan, bikupan i cellplast går också bra och tappningen av honung ökar, säger Lars. 

Själva honungsproduktionen har gått dåligt två år i rad, skörden var dålig ifjol och i år har det varit för torrt för att bina ska trivas. Dessutom var det under försommaren en period med kalla nätter. Just nu har man ingen möjlighet alls att leverera de volymer som exempelvis Coop vill ha. 

Vid sidan av LP:s biodling äger Lars och Keiko bolaget Gårdshonung Sverige AB gemensamt med danska företaget Jacobsens A/S.

– Gårdshonung AB är försäljningsbolaget som vi marknadsför vår honung genom.  Jag och Keiko äger 49 procent och Jacobsens  51 procent, säger Lars Pettersson. 

LP.s biodling

Startade: 1989 av Lars Pettersson

Var: basen är i Kila i Säffle 

Säljer: Generalagent för Swientys i Sverige samt äger formarna för Nackakupan. 

Anställda: 15

Verksamhetsgrenar: 

  • Redskapsförsäljning
  • Vaxvalsning
  • Snickeri
  • Biodling
  • Honungstappning
  • Honungsförmedling
  • Rensning av vax och ramar

Omsättning:  30 miljoner kronor 2015

Mari Nälsén

Frilansjournalist

 

Artikeln publicerades lördag den 05 november 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Hållbarhetsklivet för svenskt lantbruk

Krönika: Systematiskt miljö- och klimatarbete under 20 år med tydliga mål vad man vill åstadkomma. Hur många branscher kan berätta detta för marknaden? Jag läste nyligen igenom strategin för Greppa Näringen för perioden fram till 2027, projektet som omfattar drygt 10 000 av Sveriges livsmedelsproducenter och täcker nästan hälften av den svenska åkerarealen. Fantastiskt vilket arbete som lagts ner under åren och så rätt i tiden för de kommande årens hållbarhetsarbete.

 

Kommentera