Försäkringsbolagen skärper kraven

Hos Länsförsäkringar skärps stöldföreskrifterna i vår. Traktorer och motorredskap måste ha antingen en elektronisk startspärr eller ett spårsystem kopplat till larmcentral.

Att stjäla traktorer har visat sig vara en lukrativ sysselsättning för både organisaerade ligor och andra tjuvar. En och samma nyckel till flera modeller gör det enkelt för tjuven, men nu kommer krav på startspärrar.  Foto: Ann-Louise Larsson

Det höga antalet stölder av motorredskap och traktorer är ett jätteproblem och det är även den bakomliggande orsaken till att kraven skärps. Leverantörerna kan alltså välja på en elektronisk startspärr eller ett spårningssystem som är uppkopplat till larmcentralen.

– Kravet gäller från och med den 1 april på nyteckning och det är maskiner med ett nyvärde på över 500 000 som berörs, förklarar Anders Wallstenius, Länsförsäkringar.

Nya krav

Enligt de nya föreskrifterna ska traktor och motorredskap enligt ovan uppfylla ett av följande alternativ:

  • Fordonet ska vara utrustat med originalmonterad eller av Länsförsäkringar godkänd eftermonterad   elektronisk startspärr.
  • Fordonet ska vara utrustat med spårsystem enligt Stöldskyddsföreningens norm SSF 1073 eller av Länsförsäkringar annat godkänt spårsystem.
Anders Wallstenius på Länsförsäkringar meddelar att stöldföreskrifterna skärps från och med den första april i år. 
Foto: Länsförsäkringar

Om de nya föreskrifterna inte följts minskas ersättningen vid stöldskada med i normalfallet 20 procent.

– Om man väljer att investera i en startspärr, spårsystem och eller stöldmärkningssystem på en äldre maskin som redan är försäkrad, kan man få en reducerad självrisk alternativt att hela självrisken faller bort. Allt man gör utöver kraven ger ett bättre läge gällande självrisken.

Självrisken uppgår normalt till fyra till tio procent av prisbasbeloppet men kan vara högre i enskilda fall.

Länsförsäkringar är ett av de första försäkringsbolagen att ta steget och kräva ökade krav på stöldsäkring. Men det är något som hela branschen pratar om.

– Alla ser att det är ett problem och att det är denna vägen vi måste gå. Dialogen med generalagenter och leverantörer är bra och man ser positivt på detta. Många har velat ha en tydlig kravställare.

Märk mindre maskiner

När det gäller mindre maskiner, tror Länsförsäkringar på alternativet stöldmärkning exempelvis med DNA, mikropunkter, etsning/gravering och dekaler. I dagsläget är det enkelt för tjuvarna att avregistrera och omregistrera maskinerna så även om man hittar dem kan det vara svårt att identifiera dem. Här pågår ett arbete med en norm för märkning av fordon (SSF1084) som ska reglera detta för att försvåra för tjuven och förenkla för ägaren.

Om man ska köpa en begagnad maskin tipsar Anders om att man ska säkerställa att chassinumret som är identifikationen ser okej ut. En enkel sak man kan göra är att fota av och skicka till larmtjänst som kan se om maskinen är efterlyst eller om chassinumret ser konstigt ut.

– Här ligger vi dock lite i bakvattnet. I Norge för man ett register där oregistrerade maskiner ska föras in. Stämmer inte uppgifterna med maskinens så blir den inte godkänd i registret och kan heller inte försäkras.

Katarina Johnsson
Katarina Johnsson
Tel: 070-003 98 07
E-post: katarina@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 03 april 2017

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Kravet på yrkeslivserfarenheten får aldrig försvinna

I skrivandet stund är det den 1 maj och här på Alnarp har den traditionsenliga karnevalen precis genomförts. I dag har jag spelat fotboll, haft kuddkrig på stocken och utkämpat slaget om Plaskan tillsammans med mina älskade samojeder och de där ändå rätt trevliga skåningarna i andra laget. Och såklart åkt i karnevalståget ihop med det ena konstigare fordonet efter det andra, som det ägnats en vecka åt att för det första få att starta, ryka så mycket som möjligt och låta högre än bilen bredvid. 

Kommentera