Avskaffa den gnälliga bonden!

Svenskt lantbruk mår bra. Flera verksamhetsgrenar har god lönsamhet. Svenska produkter har gott förtroende hos konsumenten. Världens bästa djurskydd och en återhållsam antibiotikapolicy har gett resultat. Kloka beslut gällande djurhållning och växtodling som tagits under det senaste halvseklet har förskonat Sverige från livsmedels- och miljöskandaler. Sveriges lantbrukare driver lönsamma och framgångsrika företag och industriverksamheter. Nu är det rätt läge att med stolthet och framtidstro berätta om svenskt lantbruk.

Branschen har länge problematiserat kring konsumenternas brist på kunskap om primärproduktionen och dess förutsättningar. Urbaniseringen och det minskande antalet lantbruksföretag leder till att andelen konsumenter med en naturlig koppling till lantbruk och landsbygd snabbt minskar. Alltför ofta läggs detta problem hos konsumenten. Det är antingen konsumenten eller samhällets fel att de inte känner till något om lantbruket. Bilden av den gnälliga bonden är tyvärr fast rotad i samhället.

Intresse och nyfikenhet från konsumentens sida saknas inte. Vårens “kosläpp” lockar tusentals besökare. Tittarsuccéer som “Mandelmanns gård”, “Hundra procent bonde” och “Bonde söker fru” fyller TV-tablån på bästa sändningstid. Det är viktigt att vara stolt över hur produktionen ser ut. Det är lantbruket själva som ansvarar för att förmedla en rättvis, positiv och säljande bild av våra verksamheter. En bild av landsbygden som en sörgårdsidyll med gröna vågare och ekologiska idealister är kanske bättre än att konsumenten tror att fläskköttet kommer från grisfabriken och mjölken från mjölkfabriken, men det är branschens ansvar att beskriva verkligheten såsom den ser ut. Att göra något annat är att bjuda in till en ny grisskandal. Det fungerade inte att ensidigt ge bilden av en svensk grisproduktion med bonden stående ute i gröngräset med en kulting i famnen.

Sverige har många framgångsrika lantbruksföretag som med god lönsamhet och modern teknik producerar säkra livsmedel av god kvalitet. Produktionen sker med största miljöhänsyn och god djuromsorg. Varje lantbrukare är en ambassadör för detta budskap. Det är branschens gemensamma ansvar att förmedla rätt bild till konsumenten och samhället.

Att vara stolt är en grund till att våga ta bra betalt. När samhället gör medvetna och strategiska val gällande miljö och djurskydd så påverkas produktionen genom försämrad konkurrenskraft. Alltför ofta sker detta utan kompensation. Genom konsumentens förståelse och intresse för vår verksamhet kan vi också motivera ett högre pris. Vi ska ta betalt för de extra tjänster vi utför och de ökade kostnader vi har. Ett gemensamt mjölkpris i flera länder med olika förutsättningar är till exempel inte rätt modell.

Stefan Ljungdahl
Stefan Ljungdahl
Tel: 019-16 61 34
E-post: stefan@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 03 maj 2017

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste