Lokalt är viktigt för nya företag
Livsmedelsindustrin är Sveriges snabbast växande industrigren och nya företag som vill slå sig in på marknaden ploppar upp hela tiden. Men hur går det och vilka utmaningar och mål finns det?
Livsmedelsföretagen har i sin Startuprapport intervjuat 100 företag som grundades mellan 2010 till 2014 och fortfarande är aktiva i dag.
Dessa företag är utspridda över hela landet, men 60 procent av dem håller till utanför storstadsregionerna.
Viktigt med lokalt
Nio av tio matentreprenörer menar att den lokala anknytningen är väldigt viktig. Allt från identitet, marknadsföring till lokala råvaror och lokala kunder.
– Det lokala blir allt viktigare för konsumenterna, och det har startupföretagen verkligen tagit fasta på, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal, i ett pressmeddelande.
Musselmjöl och korvar
En fjärdedel av de nya matföretagen i rapporten är bageri, sedan kommer ölbryggerier och kött- och charkföretag. I rapporten djupintervjuades 14 företag som höll på med allt från skånsk chili till musselmjöl och mjölksyrade korvar.
Enligt rapporten var det främsta skälet till att man startar livsmedelsföretag en stark passion för sin produkt. På andra plats kom att man ville ta fram en produkt som ännu inte finns på marknaden. Medelomsättningen 2015 var 3,3 miljoner kronor och i snitt har företagen en målsättning om att tredubbla sin omsättning inom fem år.
Flera utmaningar
Framtidstron är stark även om utmaningarna är många. Att få tillgång till försäljningskanaler, hitta och anställda rätt kompetens samt att förstå och följa livsmedelslagstiftningen var enligt rapporten de tre största utmaningarna.
Här kan den nyfikna läsa hela rapporten.