Oatly i strid mot skolmjölksstödet

På den internationella skolmjölksdagen valde Oatly, som producerar havrebaserade drycker, att begära att konkurrensverket ska granska skolmjölksstödet. 

Toni Petersson, vd Oatly, meddelar att företaget begär att konkurrensverket granskar skolmjölkstödet som enligt dem snedvrider konkurrensen. Foto: Oatly

Det är inte första gången Oatly tar upp kampen mot komjölken. Denna gång handlar det om skolmjölksstödet som enligt företaget snedvrider konkurrensen på bekostnad av klimatet och begränsar elevernas möjlighet att bestämma.

– EU:s skolmjölksstöd konserverar en ohållbar norm som motverkar klimatmålen och snedvrider konkurrensen. Det gynnar animalisk jordbruksproduktion framför vegetabilisk, trots att forskning tydligt pekar på att vi behöver ställa om för att klara klimatutmaningen. Att skolmjölksstödet dessutom villkoras med krav på skolan att göra reklam för mjölk är orimligt, förklarar Toni Petersson, vd på Oatly, i ett pressmeddelande.

Oatly har beställt en undersökning av Inizio som visar att 74 procent av landets kostchefer kräver intyg från läkare, skolsköterska eller målsman/lärare för att eleverna ska få ett vegetabiliskt alternativ till lunchen. Något som Oatly är mycket negativa till.

– Vi tycker att det är både märkligt och otidsenligt att det ska krävas ett intyg för att man som skolelev ska kunna välja klimatsmart kost, särskilt när kosten spelar så stor roll vad gäller utsläpp av växthusgaser, påpekar Toni Petersson.

Läs mer om skolmjölksstödet på Jordbruksverkets hemsida. 

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 27 september 2017

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste

Framtiden bestäms här och nu – i alla fall till viss del

Krönika: Barn, kommer ni ihåg när vi flög utomlands på semestern? Detta kan mycket väl bli en fråga som ställs när familjen sitter framför datorn och kollar på semesterbilder i framtiden. Pandemins effekter på våra vanor kommer att få långtgående konsekvenser. Semesterresorna är bara en del av allt som ställs i ny dager. I den nya världen efter Covid 19 kanske det inte är möjligt att förflytta sig lika enkelt och billigt som förr i världen. Vill konsumenterna ens tillbaka till hur det var tidigare? Vad blir det nya normala och vad har detta med Sveriges gröna näringar att göra?

 

Kommentera