KLS Ugglarps: ”Vårt fokus är att öka försäljningen”

KLS Ugglarps är också ett av de slakterier som levererar kött till City Gross. De jobbar hela tiden med att få kunderna att öka sin försäljning av just det svenska.

 

Enligt Jonas Tunestål, vd KLS Ugglarps, ligger slakteriet i okej fas med nötslakten, men grisslakten ligger lite efter. 
– Där har vi legat lite efter då vi haft mycket större anmälningar på gris än vad vi hade förväntat oss. Men nu börjar vi komma i kapp, säger Jonas. Foto: Carolina Wahlberg
 

Hur ser ni på att City Gross överger sin policy om endast färskt svenskt kött?

– Jag vill inte kommentera enskilda kunder och deras strategier. Men ur KLS Ugglarps aspekt så ökar vi hela tiden försäljningen av svenskt kött. För oss är det viktigt att skapa ett mervärde och lönsamhet i hela värdekedjan.

Har ni haft problem med att leverera vad de har efterfrågat?

– Det är klart att det har funnits tider av brist på nöt. Och det är klart att det finns tider då saker och ting är slutsålt, som i alla branscher. Men vårt fokus är att öka den svenska försäljningen hela tiden och vi växer och säljer mer svenskt kött. Jag tycker att det känns som att våra kunder fokuserar på att öka andelen svenskt kött hela tiden.

Finns det någon brist på svenskt kött idag?

– Vi slaktar och styckar mer. Men det är klart att det alltid kommer att finnas brist på vissa detaljer och för mycket av annat. Det är en del i anatomin.

– Den svenska konsumenten uppskattar de svenska lantbrukarna och handlar mer och mer svenskt kött. Vårt fokus är att öka försäljningen. Det är det som jag stiger upp och krigar för varje dag! Sedan har kunderna olika strategier och det är inte min uppgift att uttala mig om det.

City Gross menar att vi i Sverige inte kan möta efterfrågan på till exempel ”högkvalitativt importerat kött från exempelvis Australien”. Vad är er uppfattning i den frågan?

– När det kommer till kvalitetskött så har det historiskt sett funnits mycket att önska kring sorteringen av det svenska köttet.

Enligt Jonas har det både handlat om hur man jobbat ute på gårdarna och för dålig selektion på slakterierna. Men på senaste tiden har fokus på rätt kvalité till rätt kund ökat jättemycket både hos lantbrukarna och hos slakterierna.

– Jag tycker absolut att det svenska köttet vid rätt selektion står sig väl mot många av våra internationella konkurrenter. Det finns fantastiska koncept som är unika för Sverige som efterfrågas av stjärnkockar!

Hur ser det ut med slaktköer hos er?

– Jag kan inte uttala mig om andra slakterier. Men för vår del ligger vi bra i fas. Det är i så fall grisen som vi ligger lite efter med och som vi jobbar med för att komma i kapp. Men det är egentligen mer slaktkapacitetstyrt.

Enligt Jonas handlar det om mellan tre till fyra veckors framförhållning när det gäller nötslakten, något som han menar behövs för att få till en bra planering.

– Det är mycket prat om det här, men för vår del har efterfrågan och tillgång gått jämnt ut.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 13 mars 2018

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste