Sveriges mest hållbara livsmedelsvarumärke

Lantmännen i topp efter Sustainable Brand Index - nordens största varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

Per-Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen är stolt över placeringen. Foto: Lantmännen

Lantmännen är enligt de svenska konsumenterna, landets mest hållbara varumärke i livsmedelskategorin. Det visades efter studien "Sustainable Brand Index". Totalt sett anses Lantmännen vara det tredje mest hållbara varumärket i Sverige.

– Jag är stolt över att Lantmännen har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke i livsmedelsbranschen och att vi även ligger i topp totalt sett. Utnämningen stärker oss ännu mer i vårt arbete med att ta ansvar från jord till bord, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen i ett pressmeddelande.

Undersökningen Sustainable Brand Index mäter hur konsumenter uppfattar företags hållbarhetsarbete. I undersökningen rankas över 1 000 företag och varumärken av 40 000 nordiska konsumenter, varav närmare 17 000 i Sverige. Företagen rankas med avseende på hållbarhet både vad gäller miljöansvar och socialt ansvar.

– Det är mycket glädjande att Lantmännens fokus på ansvar och hållbarhet når ut till svenska konsumenter.Vår ambition är att ligga kvar i toppskiktet som ett av de varumärken som är absolut starkast inom hållbarhet, säger Madelaine Hellqvist Kongstad, kommunikationsdirektör på Lantmännen.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-683 94 62
E-post: bjorn.s@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 13 april 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Nya landsbygdsministern behöver tillföra tillit och dialog

En ny landsbygdsminister är på plats med uppdraget att jobba vidare med livsmedelsstrategin. När jag frågar mina medlemmar, lantbrukare och livsmedelsföretagen om de hittills har upplevt effekter och resultat från livsmedelsstrategin blir svaret att det har gått åt motsatt håll. Vad är det för fel som sker på vägen? I många fall är de uppsatta målen till branschens fördel. Men administration och byråkrati försvårar, kontrollavgifterna ökar och tilliten är mindre eller i princip noll enligt de lantbrukarne och företag som jag för dialog med.

Kommentera