Ny säljapp mellan producent och konsument

Matmötet är en ny köp- och säljplattform, där lantbrukare kan sälja lokalproducerade livsmedel direkt till kund.

Familjen Ramstedt från Sörmland har erfarenhet både från lantbruk, programmering och logistik. I juni lanserar de appen Matmötet där livsmedelsproduenter och konsumenter kan mötas. På bilden syns John Ramstedt, Amanda Ramstedt och Lena Ramstedt. Foto: Matmötet

Bakom plattformen, som är en mobilapp, står familjen Ramstedt och tech-företaget Ramplay. Matmötet kommer att lanseras i juni och tanken är att skapa en plats där producenter och konsumenter på ett enkelt sätt kan hitta varandra.

Nå ut till kunder

– Det är både miljösmart och klimatsmart att handla lokalproducerad mat jämfört med importerade livsmedel. Här får konsumenten möjlighet att göra ett grönare val och bidra till en hållbar miljö. Dessutom ger appen Matmötet stora möjligheter för bonden att själv skapa en kundkrets och nå ut med sina varor, vilket är extra viktigt för småskaliga livsmedelsproducenter, säger Johan Ramstedt som är vd på Ramplay, i ett pressmeddelande.

Om man som producent vill ansluta sig till appen och sälja via den, registrerar man först ett konto. Därefter kan man skapa annonser för det man vill sälja. Direkt när en kund genomför sitt köp via swish, syns det i appen. Sedan väljer man tid och plats för att slutföra affären.

Underlättar rekoförsäljning

Ramplay skriver även att appen är ett bra verktyg för att underlätta försäljning och betalning inför Reko-ringsträffar, som finns på många ställen runt om i landet nu.  

För att få ta del av appen, betalar man som producent en årsavgift.

– Med appen Matmötet vill vi bidra till en ökad svensk matproduktion i hela landet eftersom Sverige har unika förutsättningar med vår rena miljö med frisk luft och friskt vatten, säger John Ramstedt.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 16 maj 2018

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Hållbarhetsklivet för svenskt lantbruk

Krönika: Systematiskt miljö- och klimatarbete under 20 år med tydliga mål vad man vill åstadkomma. Hur många branscher kan berätta detta för marknaden? Jag läste nyligen igenom strategin för Greppa Näringen för perioden fram till 2027, projektet som omfattar drygt 10 000 av Sveriges livsmedelsproducenter och täcker nästan hälften av den svenska åkerarealen. Fantastiskt vilket arbete som lagts ner under åren och så rätt i tiden för de kommande årens hållbarhetsarbete.

 

Kommentera