Ny säljapp mellan producent och konsument
Matmötet är en ny köp- och säljplattform, där lantbrukare kan sälja lokalproducerade livsmedel direkt till kund.
Bakom plattformen, som är en mobilapp, står familjen Ramstedt och tech-företaget Ramplay. Matmötet kommer att lanseras i juni och tanken är att skapa en plats där producenter och konsumenter på ett enkelt sätt kan hitta varandra.
Nå ut till kunder
– Det är både miljösmart och klimatsmart att handla lokalproducerad mat jämfört med importerade livsmedel. Här får konsumenten möjlighet att göra ett grönare val och bidra till en hållbar miljö. Dessutom ger appen Matmötet stora möjligheter för bonden att själv skapa en kundkrets och nå ut med sina varor, vilket är extra viktigt för småskaliga livsmedelsproducenter, säger Johan Ramstedt som är vd på Ramplay, i ett pressmeddelande.
Om man som producent vill ansluta sig till appen och sälja via den, registrerar man först ett konto. Därefter kan man skapa annonser för det man vill sälja. Direkt när en kund genomför sitt köp via swish, syns det i appen. Sedan väljer man tid och plats för att slutföra affären.
Underlättar rekoförsäljning
Ramplay skriver även att appen är ett bra verktyg för att underlätta försäljning och betalning inför Reko-ringsträffar, som finns på många ställen runt om i landet nu.
För att få ta del av appen, betalar man som producent en årsavgift.
– Med appen Matmötet vill vi bidra till en ökad svensk matproduktion i hela landet eftersom Sverige har unika förutsättningar med vår rena miljö med frisk luft och friskt vatten, säger John Ramstedt.