Tomaten har fått ett uppsving i Sverige

Från kallt tillbehör på tallriken till en älskad och mångsidig råvara. Tomatens resa speglar utvecklingen av den svenska restaurangbranschens. 

 

Enligt Fredrik Eriksson är det ganska vanligt att krögare beställer exakt den typ utav tomat de vill ha direkt från odlarna för att få tag i rätt sorter till sina rätter. 

Fredrik Eriksson, krögare på Långbro Värdshus & restaurang Asplund var med på årets tomatträff och talade om tomatens resa i den svenska matlagningen. Från en kall grönsak till en mångsidig ingrediens, där de olika sorterna nästan kan jämföras som olika sorters vin.

– Förr var ju tomaten ganska exklusiv. Min mamma hade inte alltid tomater hemma och hade hon det var det en kall holländare som låg i kylskåpet. Det fanns ju ingenting annat förutom det och konservburken, sade Fredrik. 

Fredrik Eriksson är krögare på Långbro Värdshus & restaurang Asplund. Han blev utsedd till årets kock 1987 och lagar bland annat mat i TV4. Foto: Madeleine Rapp

Intressant utveckling

På den tiden ingick tomaten mest i sallader. Men i dag gör man mycket mer med tomater och enligt Fredrik har det varit en fröjd att följa den utvecklingen. Vid 16 års ålder flyttade han till Stockholm och började i restaurangbranschen.

– Då var den svensk restaurangbranschen inte riktigt lika bra som den är i dag. Det fanns alltid en tomatlåda i restaurangkylen, som man kanske skivade och lade på en smörgås, men man lagade ju inte så mycket tomat på den tiden, berättade Fredrik.

Lärde sig i Frankrike

Efter det började det hända saker inom den svenska restaurangbranschen och man började titta mer på temperaturen på tomaten och hur den skulle tillagas och serveras. Fredrik själv bodde ett tag i Provence i sydöstra Frankrike där han såg att tomaten behandlades på ett helt annat sätt än i Sverige. 

– Där fick man verkligen uppleva olika typer av tomater och man visade en kärlek och respekt för råvaran som man inte gjorde i Sverige. Där låg Europa före Sverige.

Råvaran i fokus

Enligt Fredrik finns det i dag en helt annan samverkan mellan restauranger och odlare i Sverige. Det har varit viktigt både för tomatens skull men också för restaurangbranschen i stort.

– När Sverige började bli bra så gjorde vi väldigt mycket bra saker. Det kom stjärnkrogar. Men vi hade aldrig råvaran i fokus på samma sätt som vi har i dag. Våra gäster på restaurangerna i dag har ju ett enormt intresse utav var råvaran kommer ifrån och hur vi jobbar. 

Stor valmöjlighet

I dag handplockar kockar vilken tomatsort de vill ha till olika maträtter. Det stora utbudet av sorter gör att tomater går att använda på väldigt många sätt. 

– Att köpa en tomat i butik i dag är nästan som att köpa en flaska vin. Har man en gång börjat köpa bra tomater är det väldigt svårt att backa. Det är samma sak med goda viner, där är det också väldigt svårt att backa kan jag uppleva, sade Fredrik. 

 

Madeleine Rapp
Madeleine Rapp
Tel: 073-632 89 97
E-post: madeleine@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 01 juni 2018

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Traktorers utveckling och funktionerna vi inte tänker på att vi använder

Krönika: Sedan den första traktorn började att tillverkas i slutet på 1800-talet så har maskinen utvecklats på många olika sätt för att följa med utvecklingen i de agrara näringarna. Självklart i framför allt motoreffekt och växellådor men samtidigt har även ett intensivt arbete pågått med olika funktioner för att förbättra förarkomfort, effektivitet, säkerhet och design.

 

Kommentera