Lyft blicken och utvecklas som företagare!

Genom att para ihop personer från olika branscher kan man lära av varandra och bli vassare företagare, tycker Erika Ekesbo Andrén UTSIKT affärsutveckling, som står bakom ett mentorsprogram i Halland, Västra Götaland och Värmland.

 

Under året träffas deltagarna på sex gemensamma träffar, därutöver har varje adept och mentor egen regelbunden kontakt. Foto: Linn Carlson

Mentor Hållbara Ledare, är ett ettårigt mentorsprogram, som startat som en del av Jordbruksverkets nationella satsningar på att höja kompetensen inom lantbruks- och trädgårdsnäringen genom olika mentorsprogram. 

Erika Ekesbo Andrén, är ansvarig för Västra Götaland, Värmland och Halland och nu är hennes grupp halvvägs genom sitt program. De söker just nu efter en ny grupp som vill gå programmet. Det går att anmäla sig till nästa omgång fram till den 15 juni. 

Malin Indebetou och Arvid Posse med mentorsansvarig Erika Ekesbo Andrén. 
– Att få chansen att bolla sina idéer om utveckling tillsammans med en mentor med lång erfarenhet av företagande har varit otroligt utvecklande. Jag tror att alla företag som vill framåt behöver ögon utifrån, säger Arvid Posse.  Foto: privat

Vad är syftet med mentorsprogrammet?

– Att man ska vässa sin affärsverksamhet. Man ska bli en bra företagare i jordbruks- eller trädgårdsnäringen. Eller att man redan är en företagare som vill höja sin kompetens. Och att jobba med strategiska frågor, säger Erika Ekesbo Andrén. 

Deltagarna i årets program är allt från grevar med släktgårdar som gått i arv i flera hundra år, till en flykting från Syrien som kom till Sverige för ett par år sedan och har etablerat sig och bygger växthus. 

– Det är väldigt spännande att vi har den mångfalden i gruppen. Trots att förutsättningarna ser så olika ut, är det väldigt mycket som är lika, säger Erika.

Enligt henne handlar det i stort mycket om att fundera över frågor som var är jag nu och vart vill jag komma med mitt företagande. 

– Vi vill att man lyfter blicken och har en strategisk plan framåt så att man gör medvetna val. 

Enligt Erika Ekesbo Andrén är det viktigt att se hur andra branscher jobbar för att kunna utveckla sig själv som företagare. Därför har hennes grupp fått göra studiebesök bland annat på Volvo. 
Foto: Miriam Sannum

Grupp i gruppen

Det kan också handla om att få fart på generationsskiften.

– Vi har rätt många unga deltagare, som kommer från familjer där man tassat runt ämnet under en lång tid. Men man kommer aldrig riktigt till skott. Där har vi bildat små grupper i gruppen, med ett par deltagare tillsammans med en mentor som är duktig på området, säger Erika och fortsätter:

–Många har kommit jättelångt fram i funderingarna och kunnat ta med information och kunskap till familjen. Då börjar det hända grejer. 

De har även haft en mindre grupp för rekoringsproducenter, som tillsammans pratat mycket om marknad och sälj. 

Andra världar

Sedan starten i oktober har man inom programmet genomfört sex gemensamma träffar. 

– Jag tycker att det är viktigt att man kommer in i andra världar. Deltagarna har bland annat fått besöka Volvos motortillverkning och våra bästa krögare i Skaraborg där vi lagat ett gemensamt julbord med deltagarnas egna råvaror.

Den senaste träffen var en workshop kring ledarskap och kommunikation, på Kinnarps kontorsmöbler. 

– Företaget startades av Evy och Jarl Andersson med två anställda i Kinnarp utanför Falköping och har utvecklats till ett världsledande företag. Jag vill att man ska se att det kan starta i det lilla och bli vad som helst. 

Nu handlar det om att ta fram en affärsplan tillsammans med sin mentor och i oktober ska allt presenteras för gruppen. 

Med nya ögon

Malin Inbetou från Munkebo Lantbruks AB, Hjo är en av de som deltar i årets program. 

– Mentorprogrammet har gjort att jag ser på mitt företagande med nya ögon. Det är mycket värdefullt med det personliga erfarenhetsutbytet med min mentor som fungerar som bollplank under hela året, även mellan träffarna. Under studiebesöken har vi sett hur större framgångsrika företag jobbar med samma typ av frågeställningar och samtidigt lärt känna andra mentorer och adepter från flera olika branscher, säger hon.

Erika har som strategi att försöka se till att adapter och mentorer inte kommer från samma bransch. 

– Där tänker många andra tvärtom. Jag har jobbat med mentorskap under 20 års tid. Jag ser hur viktigt det är att man inte kommer från samma bransch. För då fastnar man och pratar detaljfrågor. För att komma in på det strategiska och varför-frågorna, då är det viktigt att det är någon som kan lyfta perspektivet. Det gör att de också lär sig väldigt mycket.  

Fakta:

Ettårigt mentorsprogram på olika platser i Sverige för att höja kompetensen inom lantbruks- och trädgårdsnäringen. 
Anmälan till mentors­programmet ”Mentor Hållbara Ledare” som hålls i Halland, Västra Götaland och Värmland, senast 15 juni via https://bit.ly/2IqoJMR

Kostnadsfritt då det finansieras av Landsbygdsprogrammet.

Via https://bit.ly/2rVjlXY kan du läsa om de andra mentorsprogrammen som hålls på andra platser i Sverige.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 04 juni 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Vår bransch behöver ett marknadslyft och en positiv säljångest

Krönika: Konsumenten köper inte svenskt och lokalproducerat av barmhärtighetsskäl, man köper det för att man förstår och gillar det. Men, kostar det mycket mer, då är det inte så säkert att den svenska varan åker ner i korgen ändå. Trots att man kanske har råd. Det läggs mycket mindre pengar på mat idag än för 50 år sedan. Här kommer behovet av försäljning, förhandlingsförmåga och ett generellt marknadslyft i branschen in.

Kommentera