”Det är skönt att vara självförsörjande”

Familjen Schagerlund på Lindholms Gård har valt att investera i solceller. När allt är helt klart, är tanken att de ska vara nära inpå självförsörjande på energi. Förutom solcellerna finns även en fastbränslepanna som ger värme på gården.

 

Martina Schagerlund är ägare och vd på Lindholms Gård. Hon är nöjd med den nya investeringen i solceller som ECOKRAFT och vd Oscar Gustavsson i spetsen levererat. På gården har man även valt att bygga in växelriktarna, men de tål även att stå utomhus. Foto: Carolina Wahlberg

Innan familjen valde att satsa på solceller, hade de kikat på andra alternativ som vindkraft.

– Men det kändes mer vanskligt, då det förmodligen skulle innebära bråk med grannar och det är en mycket större investering, säger Martina Schagerlund.

Det är hon och hennes man Olov som driver Lindholms Gård, som ligger mellan Strängnäs och Eskilstuna. Lantbruket består av växtodling, skogsbruk och nötköttsproduktion under det egna varumärket Rekarnekött. 

Gårdens största elförbrukning är i slutet av sommaren, då skörden ska torkas i spannmålstorken. Här syns en översiktsbild över gårdsplanen. Längst till vänster är solcellerna som är installerade och närmast i bild taket som ska läggas om i sommar. På andra sidan är spannmålstorken.  Foto: ECOKRAFT

Proppen ur

Martina berättar att redan för tio år sedan när hon tog över gården var den en rådgivare som lyfte potentialen för solceller på svenska ladugårdstak, men att det är först nu som den riktiga proppen har lossnat. 

– På lantbrukare biter inte reklam, man vill se hur andra ha gjort och höra om deras erfarenheter och kalkyler, säger Martina. 

I och med att intresset för solceller ökar för varje år som går och att stödet fortfarande är högt, finns det många företag som vill vara med och rida på vågen och erbjuder olika alternativ. 

– Vi har alltid resonerat att det är dyrt att vara fattig. Så man ska inte ta det billigaste alternativet, säger Martina.

Ett tak blir rakt i söderläge och ett tak har solpaneler både på öst och västsidan.  
– Det är för att sprida ut produktionen över dagen. Sätter man alltid i perfekt söderläge, får man en topp mitt på dagen, säger Oscar. 

Viktigt med relation

Inför investeringen tog de därför in offerter från olika företag. Men valet föll på ECOKRAFT, som har sitt huvudsäte i Eskilstuna. 

– Det är en väldigt stor investering. Det är mycket som ska fungera, även efteråt med service. Därför är det viktigt med relationen över lag, att man kan ringa och höra av sig och stämma av saker, säger Martina. 

ECOKRAFT startades 2008 av Oscar Gustavsson, som jobbat med solceller sedan 1998.

– Då kostade en 40-wattsmodul mellan 12 000 och 14 000 kronor och nu kostar en 280-wattsmodul ca 2 700 kronor. Så utvecklingen har gått framåt och priserna har gått ner kraftigt, säger han. 

Redan 2015 lämnade familjen Schagerlund in en ansökan om stöd till solceller, men först två år senare fick de svar om beviljat stöd. Nu har väntetiden för stödansökan gått ner och ska ligga på runt fyra till tio månader. Totalt ska det finnas stödpengar på ca en miljard per år till och med 2020, att söka via Länsstyrelsen.

Anläggningen består av glas/glas-moduler, som enligt ECOKRAFT har flera fördelar jämtemot glas/folie-moduler. De är mindre brandfarliga och har en längre livslängd på uppåt 50 år, jämfört med mellan 25 och 30 år. 
– Det är en mer långsiktig och trygg investering, även om det kostar lite mer när man gör investeringen, säger Oscar. 

Optimerad anläggning

Bygget körde i gång i december 2017 och i slutet av mars provkörde de anläggningen. Efter det tog det en stund innan elnätsanslutningen med SEVAB var i ordning. Den 19 april var allt klart på det första taket. 

Alla är nöjda med byggprocessen, trots att det i år faktiskt blev en vinter att tala om.

– Jag tror bara att vi stod still i en vecka, två gånger, säger Oscar. 

Anläggningen som byggts är optimerad så att gården ska kunna bli så självförsörjande som möjligt. 

– Vi har tittat på era elräkningar och beräknat vilka takytor som är bra och optimerat efter det. Så att man fortfarande är nettokonsument. Säg att ni förbrukar någonstans runt 250 000 kilowattimmar, så har vi byggt en anläggning som producerar någonstans 240 – 250 000 kilowattimmar, säger Oscar. 

Producerar man mycket mer än vad man själv gör av med hamnar man i en annan typ av beskattning, därför är det bäst att ligga strax under förväntad årsförbrukning. 

– Vi på Lindholms gård har en övergripande strategi att vi vill verka för hållbarhet och mångfald. Vi är inte ekologiska, men jag kör väldigt lite bekämpningsmedel jämfört med andra konventionella. Nyligen har vi gjort nytt avlopp och de nya solcellerna passar bra in i vårt varumärke, säger Martina Schagerlund. 

Säkrare panel

Solpanelerna i anläggningen tillverkas av det tyska företaget SOLARWATT som ägs av Stefan Quandt, delägare i BMW. 

Den vanliga principen är att en solcellsmodul har en glasskiva, kiselplattor och plastfolie. Men den modell som man valde på Lindholms Gård är en så kallad glas/glas-modul. Den har ett tunnare glas fram så att fler solstrålar kommer in, sedan kiselplattor och sist ett tunt glas på baksidan. Det hela lamineras ihop som en bilglasruta.  

– Den blir mycket starkare, mer solenergi kommer in i panelen och så har du tagit bort den svagaste länken, plastfolien. Så en sådan modul har en 30 års produktgaranti, istället för branschstandard som är tio år.  Det kostar tio till tjugo procent mer, men du får så mycket mer, säger Oscar. 

Beräknad kostnad för anläggningen är 3,2 miljoner exklusive moms innan bidrag.  Anläggningen ska producera el värd omkring 211 000 kronor det första året. 

– Det blir cirka tio procents avkastning på investerat kapital efter bidraget, säger Oscar.

Sedan starten har ECOKRAFT installerat över 600 anläggningar. 
– Vi har dubblat installationstakten varje år, de senaste fem åren. Totalt har vi installerat ungefär sju megawatt solceller. Och bara i år så siktar vi på samma. Det är också en indikation på att marknaden växer, säger Oscar Gustavsson.

Överhettad marknad

Oscar menar att intresset från lantbrukarnas sida är jättestort och bara växer mer och mer. Men han ser även risker med det höga stödbeloppet som ges, inte minst med tanke på alla företag som försöker slå sig in på marknaden. 

– Jag tycker nästan att det är lite för billigt, det går lite för fort. Det är jättebra att det finns bidrag att söka, men det behöver egentligen inte vara 30 procent för att det ska vara ekonomiskt lönsamt. Det är jättebra, men det gör också att marknaden blir överhettad. Risken är att det växer för fort och att det sätts upp felaktiga system.

På gården finns drygt 100 dikor, sex avelstjurar och alla kalvar föds upp till slakt. Köttet säljs sedan via det egna varumärket Rekarnekött som säljs i butiker och direkt via gården. 

Se till helheten

Enligt Oscar är det många som slår sig in på solcellsmarknaden genom att prisa in sig, och att det första man tar bort är fallskydd och säkerhet, näst efter det produktval samt korrekta snö- och vindlastberäkningar.

– Det är en extremt stekhet bransch. Jag tror att Svensk solenergi hade omkring 130-150 medlemmar förra året och nu är det över 220. Det är tyvärr inte en branschorganisation som lägger någon större vikt vid kvalité eller kunnande eller certifieringar. Det räcker att betala en årsavgift så har du deras badge. Där krigar vi, ska vi ha någon nytta av organisationen, måste det ställas krav, säger Oscar.

Hans tips när man väljer leverantör är att titta på helheten. 

– Att de verkar ha koll, att det finns referensanläggningar, schyssta produkter, korrekta beräkningar och en korrekt arbetsmiljö.

På Lindholms Gård väntar nu en sommar med takomläggning på ännu ett av gårdens stall. Efter det ska ytterligare solpaneler installeras där. I slutet av sommaren beräknas allt vara helt klart. 

Lindholms Gård

Ägare: Martina och Olov Schagerlund
Var: Mellan Strängnäs och Eskilstuna
Produktion: Växtodling, nötköttsproduktion och skogsbruk
Antal anställda:  Fyra
Aktuellt: Installerat en ny solcellsanläggning på 276kWp

ECOKRAFT

Vd: Oscar Gustavsson
Kontor: Eskilstuna, Växjö, Malmö, Stockholm och Göteborg
Antal anställda: 22
Antal anläggningar i Sverige: över 600 stycken


Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades söndag den 24 juni 2018

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste