Digital förmedling av svensk ull

Genom ett nytt projekt ska köpare och säljare av ull lättare hitta varandra. Det börjar på en lokal nivå, men målet är en nationell tjänst.

 

Att hjälpa de fårägare som står med berg av ull att kunna använda den till något vettigt istället för att slänga eller elda upp den, är Fias mål. Hon hoppas kunna knyta kontakter inom industrin för att hitta nya användningsområden för olika typer av ull i Sverige. Foto: Carolina Wahlberg


Idén bakom projektet kommer från fårägaren Fia Söderberg, och har sitt ursprung ur hennes Facebookgrupp ”Ullförmedlingen”. Den startade 2013, då hon insåg att det fanns ett intresse, men inget enkelt sätt att köpa och sälja svensk ull på.

–Jag såg att det sakandes en arena dit man kunde vända sig. Då fick jag en idé och ville testa den i form av en Facebookgrupp för att se vilket resultat det skulle ge, säger Fia Söderberg.

Gensvaret har varit stort och i dag har Facebookgruppen 4 500 medlemmar.

Fia Söderberg är grundare av Facebookgruppen Ullförmedlingen, som nu ska utvecklas i ett projekt för att ta fram en digital plattform för att förbättra förmedling av svensk ull. 
– Vi saknar klassifikationssystem för ullen, vi saknar logistik och bra fraktavtal. Det är en ganska komplex fråga. Men jag börjar med den här delen och ser var den tar vägen. Foto: Leif Yttergren

Varför är det här en viktig fråga?

– Framförallt för att jag tycker att det är ett sådant resursslöseri att inte ta tillvara mer av den svenska ullen. Svenska fåravelsförbundet har räknat och enligt deras beräkningar slänger vi 80 procent av all ull.

Enligt Fia saknas det en nationell samordning i frågan.

– Vi saknar infrastruktur och vi saknar logistik, det är en otroligt fragmenterad bransch. Alla gör vad de kan utifrån sina förutsättningar och utifrån det som de vet. Men det finns inget självklart ställe att vända sig om man vill sälja eller om man vill köpa. Det var det som drev mig att testa och göra en arena och utforska den digitala möjligheten.

Nytt projekt

Fia har länge velat utveckla Facebookgruppen till något större och nu blir det verklighet i och med att Jordbruksverket och Upplandsbygd Lokalt ledd utveckling nu beviljat projektet med 1,1 miljon.

– Jag är jätteglad över att ha fått finansiering för att skapa den här digitala plattformen. Nu ska vi bygga upp det här först lokalt som ett leader-projekt i Uppsala, Östhammar, Knivsta och Sigtuna kommun.

Inom projektet ska Fia undersöka de olika aktörernas behov, utmaningar, problem och hur man skulle kunna lösa det med en digital tjänst. Under projektet kommer projektgruppen att bygga upp en första version av plattformen, som löpande kommer att testas av representanter i kommunerna.

Långsiktig lösning

Målet är att skapa en nationell tjänst som även kommer fortsätta efter projekttiden.

– Jag tänker långsiktigt för en hållbar lösning. Jag vill att det här ska bli en del av ullsverige och att vi ska kunna locka större aktörer från industrin som har idéer om nya produkter. Vi importerar ganska mycket ull i dag. Vi skulle kunna använda det vi slänger. Men det krävs ett stort arbete för att vi ska få ordning och reda på det här.

Stor bredd på ull

Enligt Fia finns det många problem. Bland annat är det svårt med prissättning. Det saknas ett klassificeringssystem så det är svårt att bedöma kvalité och därmed pris. Men i den nya tjänsten kommer Fia att bland annat jobba med att just beskriva kvalitéer.

I Sverige finns det många fårraser, vilket ger en stor bredd på ullen, med många olika kvalitéer.

– Det finns en väldig efterfrågan på mjuk ull. Men i Sverige har vi inte så stora volymer att erbjuda av just den sorten. Så utmaningen är att hitta användningsområden för lite grövre ull och ”skräp­ullen”. Där ser jag med spänning fram emot innovativa idéer. I dag används skräpullen till exempel i trädgårdar för att dämpa ogräs. Det borde gå att hitta andra användningsområden också. Det handlar om stora volymer.

Positiv framtid

Det händer mycket i ullfrågan just nu och Fia är ganska positiv inför framtiden.

–Det är många som jobbar med frågan och det kommer att hända mer framöver för den svensk ullen, avslutar Fia.

Projektet startade den 1 september och löper fram till den 31 augusti nästa år.

Svensk ull

Enligt Svenska fåravels­förbundet uppskattas ullskörden till cirka 1 500-1 800 ton ull varje år. Av det tas cirka 327 ton tas tillvara/förädlas. Varav drygt 200 ton exporteras. Värdet av den ull som slängs uppskattas till 52 miljoner kronor.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 02 oktober 2018

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Vår bransch behöver ett marknadslyft och en positiv säljångest

Krönika: Konsumenten köper inte svenskt och lokalproducerat av barmhärtighetsskäl, man köper det för att man förstår och gillar det. Men, kostar det mycket mer, då är det inte så säkert att den svenska varan åker ner i korgen ändå. Trots att man kanske har råd. Det läggs mycket mindre pengar på mat idag än för 50 år sedan. Här kommer behovet av försäljning, förhandlingsförmåga och ett generellt marknadslyft i branschen in.

Kommentera