Prästens lilla kråka

När du ska åka tåg går du till väntsalen. När du ska åka flyg går du till avgångshallen. Kan inte låta bli att fundera på om det finns en tanke bakom de olika namnen eller om det bara är en slump. Oavsett hur namnen kom till så sänder de olika signaler för samma typ av lokal och hur de olika färdmedlen därmed uppfattas. Det ena alternativet verkar onekligen lite mer offensivt i sitt erbjudande till kunden. Vilka signaler vill du att svenskt lantbruk ska sända i sin kommunikation?

Kan det vara så enkelt att namnen kommit till i olika tidsepoker och branschen som var först ut med att transportera folk inte anpassat sin kommunikation i just denna lilla detalj? För att något kändes rätt förra seklet behöver inte betyda att det håller för kunders förväntningar på 2010-talet. Målbilden måste vara i ständig fokus för att hela tiden kunna anpassas till förändringar i omvärlden. När målbilden förändras behöver det kommuniceras till de som har ansvaret att påverka i den nya riktningen. Viktigt att de har information och fakta så att de kan sprida rätt budskap som leder in på vägen mot det nya målet så att man inte kör i diket.

I slutet av november gav Sveriges arbete för mer ansvarsfull hantering av antibiotika inom EU resultat. Om tre år ska ny EU-lagstiftning börja gälla för hantering av veterinärläkemedel och läkemedel i foder. Den nya lagstiftningen kommer att göra antibiotikaanvändningen i EU mer lik den vi har här hemma. Recept blir ett krav och möjligheten att använda antibiotika i förebyggande syfte begränsas kraftigt. Inte en dag för tidigt. Men när EU lagstiftar om att ett av våra försäljningsargument ska försvinna behöver vi fundera på hur vi vill kommunicera de svenska produkterna om tre år. Vad blir målbilden?

Årets sommar gjorde att nyhetsredaktioner utanför den egna branschen fick upp ögonen för svenskt lantbruk. När det är kris vaknar intresset, tyvärr är risken stor att man faller tillbaka i gamla vanor när det rättar till sig. Det gäller både nyhetsredaktioner och företagare. Vad tar vi med oss från 2018 års erfarenheter av kommunikation kring lantbruksnäringen? Målbilden för kommunikationen behöver vara tydlig för alla inblandade. Är det som i julsången ingen som styr vet vi sedan barnsben hur det slutar.

Vad är det som kännetecknar företag och branscher som får rubriker på ekonomisidorna i dagspressen? De har antingen misslyckats eller så har de lyckats och skapat värde för sina ägare. Vilken rubrik vill du läsa om ditt företag om tre år i en tidning utanför den egna branschen?

 

Rolf åttingsberg
Handelsbanken

 

Artikeln publicerades tisdag den 01 januari 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste