Hallå där Isabel Moretti, ny vd på Svenskt Kött!

Hur känns det?
– Det är jätteroligt, spännande och utmanande. 

 

Isabel Moretti är ny vd för Svensk Kött. Foto: Svenskt Kött


Varför ville du ta den här tjänsten?

Köttfrågan är oerhört minerad i dag så jag får vara ärlig och säga att jag var lite fundersam i början men när jag fick ha en diskussion med Svenskt Kötts styrelse kring vilken profil de ville ha, så blev jag väldigt intresserad. Ja- köttet är väldigt ifrågasatt men samtidigt finns alla rätta svaren i svensk köttproduktion vad gäller att utveckla en hållbar produktion som bygger på kretslopp och att producera det som är bäst lämpat utifrån hur de naturliga förutsättningarna ser ut.  Men det gäller att tassa rätt här. Det är en smal knivsegg som man balanserar på. Här vill jag gärna bidra med att utifrån de otroligt starka mervärden och många fördelar med just svensk köttproduktion positionera svenskt kött ännu tydligare. Både för svensk köttproduktions skull men inte minst för att vi ska bidra till en hållbar värld. 

Vad gjorde du i ditt senaste arbete som chef för Energi och miljöenheten på LRF?

– Jag var chef för en enhet med ett väldigt brett uppdrag utifrån de miljö och energifrågor som påverkar det gröna näringslivet - för det är en hel del! Vi jobbade med allt från att påverka myndigheter och politiker vad gäller vattendirektiv eller växtskyddsfrågor till hur man återvinner balplast och allt däremellan. En fråga som helt klart dominerade vår agenda var att ta fram underlag för politisk påverkan och opinionsbildning i kött- och klimatfrågan. Det handlade mycket om att bidra med fakta och information i hur det egentligen står till i klimatdebatten där kött får en så stor del av skulden. 

Hur ser du på vegetariantrenden och den sjuknande köttförbrukningen?

– Den trenden är här för att stanna. Konsumenterna kommer att äta mindre kött. Så tror jag att det är. Men samtidigt kommer man att fortsätta att äta kött, det är jag också övertygad om. Fortfarande är 50 procent av köttkonsumtionen i Sverige importerat kött. Så även om vi väljer mer vegetariskt så ska vi samtidigt också medvetet välja det bra köttet och välja bort det mindre bra. Och här finns det en växande marknad om vi kan ta av det importerade.

Vad kommer du ha för fokus som vd?

– Fortsatt fokusera på att svara på de frågorna som konsumenten har som just nu påverkar marknaden eftersom köttkonsumtionen minskar medan efterfrågan på svenskt kött ökar. Vad är bra för mig, vad är bra för miljön och vad är bra för djuren? I butik är konsumenten duktig på att välja svenskt men det är betydligt svårare när vi äter ute på stan eller i restauranger eller offentliga kök. Här vill jag att vi ska göra en insats för att det även utanför hemmet ska vara lika självklart att välja det svenska köttet.

Vad hoppas du kunna tillföra som vd?

– Jag vill fortsätta att hålla lika hög nivå som det har varit vad gäller information och fakta och inspiration som Svenskt Kött varit – och är- oerhört bra på. Parallellt vill jag förstärka den kommunikationen som handlar om värden som svenskt kött har vad gäller hållbarhet, hälsa och djuromsorg framför­allt. Det är här nyckeln finns till att öka andelen svenskt på marknaden.

Hur ska intresset för svenskt kött öka? 

– Vi behöver skilja på kött och kött. Och vi behöver se vilken bra produktion vi har. Konsumenter ska inte ha dåligt samvete när man väljer det svenska köttet, utan tvärtom. Att det bidrar till en levande landsbygd, öppna odlingslandskap och kretslopp. Det finns köttproduktion i världen som inte är hållbar. Den ska den svenska produktionen inte blandas ihop med – utan tvärtom behöver vi bli ännu tydligare med att så ser det inte ut här i Sverige. Hållbarhetsfrågan kommer inte försvinna från agendan- tvärtom- så strategin framåt behöver bygga på att fortsätta att bevisa att svensk köttproduktion har en positiv miljöpåverkan och ständigt tar steg framåt. Och kan man inte bevisa det så kommer man förr eller senare att försvinna. Så tuff är marknaden nu. 

Vad finns det för mål framåt?

– Eftersom jag kommer från LRF så ser jag att Livsmedelsstrategin också behöver vara vägledande för mitt jobb på Svenskt Kött och det betyder att vi ska vara en del i att fördubbla den svenska köttproduktionen. Det finns ju potential att göra det, så som de naturliga förutsättningarna ser ut vad gäller mark och vatten och kompetenta företagare. Det stora hotet för att inte lyckas med det målet är egentligen inte att vi får fler som väljer vegetariskt utan att även landet Sveriges skulle drabbas av fortsatt extremt torra somrar. 
 

Isabel Moretti

Aktuell: Ny vd för Svenskt Kött den 10 januari 2019.

Ålder: 46 år

Bor: I Skogås 

Bakgrund: Agronom med rötter i Värmland och Brasilien. 10 år på LRF och innan dess jobbat med miljö och jordbrukspolitik på EU-kommission, EU-parlamentet, Regeringskansliet samt Riksdagen. 

Favoritkött: Äter bara kött från landlevande djur. Klarar inte av någonting som kommer från havet.

Bästa med svenskt lantbruk: Att vi har allt som behövs för att utveckla och öka matproduktionen- mark, vatten och kompetenta företagare. Och så finns det inget vackrare än den svenska landsbygden när den lever med människor som lever och arbetar och djur som betar. 

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 08 januari 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste