Kinesiska lantbrukare säljer via modern teknik

Kinesiska lantbrukare har hittat ett nytt sätt att öka försäljningen av sina produkter – livestreaming.

Att visa via livestreaming hur maten produceras har visat sig vara ett sätt för kinesiska lantbrukare att öka sin försäljning. Foto: Mostphotos 

Några av Kinas största livestreamare är inte tonåringar, utan lantbrukare, som sänder på plattformar för näthandel. Det har visat sig att livestreamingen har blivit ett sätt för lantbrukarna att öka sin försäljning och därmed tjäna mer pengar.

En miljon kilo

Ett exempel är apelsinodlaren Chen Jiubei, som streamar sig själv under användarnamnet Xiangxi Jiumei, via Alibaba-ägda Taobao. Med hjälp av tekniken har hon bland annat lyckats sälja en miljon kilo apelsiner på 13 dagar.

Utbildning för lantbrukare

Företeelsen med livestreaming har blivit så stor att Taobao nu planerar en utbildning för lantbrukare i syfte att öka deras försäljning och på så vis bidra till minskad fattigdom.

Livestreamingens popularitet bland konsumenterna tros bero på ett ökat intresse för matens ursprung och hållbart producerade livsmedel. En längtan hos stadsborna efter mer kontakt med landsbygden uppges vara ytterligare en anledning till succén, allt enligt techinasia.com.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 11 januari 2019

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Vad är det som (inte) händer?

Krönika: Året var 1797. De första försäkringarna mot hagelskador på skördar i Europa började ta form. Hagelskurarna kunde ge betydande ekonomiska konsekvenser för den enskilde lantbrukaren och en förlorad produktion innebar svält för samhället. En försäkringslösning bidrog till att hjälpa lantbrukarna att möta meteorologiska fenomen, där yrkeskunskapen inte kunde påverka utfallet av skörden. Hur har försäkringslösningarna inom detta område utvecklats de senaste 225 åren?

 

Kommentera