Lansering av smaksatt färs

Hälsingestintan och Taylor and Jones har inlett ett nytt samarbete och tagit fram smaksatt färs, gjord på svenskt kött.

En av tre nya smaksatta färser från Hälsingestintan och Taylor and Jones är denna fläskfärs smaksatt med italienska kryddor. Foto: Hälsingestintan

De tre sorterna som kommer att finnas tillgängliga är Salsiccia, Bolognese och Husman, alla kryddade för att passa sitt tema. De två första har tagit inspiration från Italien och den sista är kryddad för att passa bra till bland annat köttbullar.

Tanken med redan smaksatt färs är att hjälpa konsumenter att ännu lättare laga sin middag från grunden. Mellan 40-50 procent av all köttproduktion blir till färs, vilket är en av anledningarna till att företagen valt att starta samarbete kring just detta.

Mindre och bättre

Hälsingestintan har även minskat förpackningsvikten till 380 gram, för att möta ett förändrat ätmönster där konsumenter minskat portionsstorleken men gärna använder bättre kött.

– I mötet med Taylors and Jones på en färskvarumässa uppstod idén där Hälsingestintans värdegrund om att vi äter mindre men bättre kött från djur som levt ett värdigt liv passar utmärkt tillsammans med Taylors and Jones syn på kvalitetsråvara och ett genuint kötthantverk”, säger Mats Markgren, vd Hälsingestintan, i ett pressmeddelande.

Bra råvaror

Taylor and Jones öppnade en köttbutik i Stockholm 2007 med fokus på hantverksmässig korv. Allt eftersom efterfrågan vuxit har tillverkningen flyttat till större lokaler, men originalbutiken finns kvar.

– Vi har sedan starten strävat efter att använda den bästa råvaran i vår tillverkning av färskkorv.  Tillsammans med Hälsingestintan har vi nu hittat rätt både vad gäller kvalitet och vår gemensamma syn på god djurhållning”, Kerim Akkoc, produktionschef Taylors and Jones.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 14 januari 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Nya landsbygdsministern behöver tillföra tillit och dialog

En ny landsbygdsminister är på plats med uppdraget att jobba vidare med livsmedelsstrategin. När jag frågar mina medlemmar, lantbrukare och livsmedelsföretagen om de hittills har upplevt effekter och resultat från livsmedelsstrategin blir svaret att det har gått åt motsatt håll. Vad är det för fel som sker på vägen? I många fall är de uppsatta målen till branschens fördel. Men administration och byråkrati försvårar, kontrollavgifterna ökar och tilliten är mindre eller i princip noll enligt de lantbrukarne och företag som jag för dialog med.

Kommentera