Nostalgi blir nutid

När min generation växte upp ville barnen inte äta grönsaker till föräldrarnas stora förtret. Många i den generation som växer upp i dag vill bara äta grönsaker och inte kött. Barnens uppsättningar av leksaker skiftade förr beroende på vad som skulle lekas och spelen förvarades i bokhyllan. Dagens lekar sker i stor utsträckning på en och samma plattform och i en fiktiv värld där allt är spel och tävling. Samma bas till allt och bara programvaran som byts. Tiderna förändras och vi med den, eller går det bara i cykler och tar andra uttrycksformer?

2019 blir de stora förändringarnas år. Året då köpbeteendet fullständigt förändras och vad vi lägger pengar på ställs på sin spets, inte bara utifrån påverkan från de yngre konsumenterna. Några veckor in på året och stora etablerade detaljhandelsföretag har lämnat in. Den stora leksakskedjan svarade inte upp mot de yngre köparnas behov. Den stora klädkedjan hade för stor kostym för att möta den ökande näthandeln. Statistiken från flygbranschen visade på trendbrott i vårt resande och förra årets julklapp var recyclad. Vad blir utvecklingen för matkonsumtionen i det förändrade beteendet?

Att återanvända idéer och nyttja resurser och tid mer effektivt ökar i intresse. Jag läste om Svenska Äggs undersökning kring inställningen till hönskött. Drygt hälften av de som svarade var positiva till att äta hönskött. Minns själv hur gott det var med tillredd höna med currysmak när jag växte upp. De gamla äggproducenterna hemmavid hade gjort sitt och skulle tas till vara. Tillagningen var tidskrävande, så ska det bli något 2019 behöver vi inspiration och förberedda produkter som möter tidsbehovet. Kocken Paul Svensson gjorde ”henburger” och den mottogs väl av skolelever som provade. Ny smak för den generationen och med ett kul namn i tiden och vips fanns en mottagare av produkten.

Smaksatt köttfärs är på gång för inspiration och tidseffektivitet. Samarbeten mellan köttproducenter och aktörer närmare slutkund ger spännande möjligheter till nytänkande och utveckling. Kan köttfärsen som är nära hälften av all köttproduktion göra samma resa som mejeriprodukterna? Från barndomens filmjölk till dagens otaliga smakvarianter av yoghurt och en flexibilitet i att byta när konsumentens intresse försvinner för någon smak. Tänk att kunna marknadsföra basen köttfärs med något nytt och annat än pris och ursprung!


Rolf Åttingsberg

Handelsbanken

Artikeln publicerades fredag den 01 februari 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Nya landsbygdsministern behöver tillföra tillit och dialog

En ny landsbygdsminister är på plats med uppdraget att jobba vidare med livsmedelsstrategin. När jag frågar mina medlemmar, lantbrukare och livsmedelsföretagen om de hittills har upplevt effekter och resultat från livsmedelsstrategin blir svaret att det har gått åt motsatt håll. Vad är det för fel som sker på vägen? I många fall är de uppsatta målen till branschens fördel. Men administration och byråkrati försvårar, kontrollavgifterna ökar och tilliten är mindre eller i princip noll enligt de lantbrukarne och företag som jag för dialog med.

Kommentera