Nu kokas de första rödbetorna

SydGrönt har flyttat in i Findus gamla lokaler och satsar på svenska råvaror och förädlade produkter. Ett rödbetskokeri och kyllager för bland annat kål är det som man börjar med. 

 

Sara Berger, vd på SydGrönt, visar runt i företagets nya lokaler med rödbetskokeri och kyllager för svenska grönsaker. Syftet är att öka hållbarheten och kunna erbjuda produkter med svenska råvaror en större del av året. Foto: Pär Andersson


I mitten av januari visade SydGrönts vd runt i de nya lokalerna på 3 200 kvadratmeter som rymmer bland annat rödbetskokeri och två kyllager. SydGrönt är en av de första hyresgästerna i Findus gamla lokaler i Bjuv som numera ägs av Foodhills AB, som vill skapa ett livsmedelscentrum med hållbarhet och cirkulär livsmedelsproduktion i fokus.

– Konsumenterna vill ha grönsaker som är förberedda och vi har börjat med att titta på segmentet förkokt. Vi ser att den trenden kommer att bli stor i Sverige och vill satsa på förädling. Vi är ett svenskt bolag med svenska odlare och för oss är det viktigt att utveckla den svenska livsmedelsproduktionen, så det var naturligt för oss att vi hamnade just här, säger SydGrönts vd Sara Berger.

Första året ska omkring 2500 ton rödbetor förädlas av SydGrönt. Det har inneburit en fördubbling av odlarnas areal med rödbetor.

Enda kokeriet

Förädling av rödbetor är först ut och en ny produktionsenhet är på plats och igång. Rödbetorna tvättas, skalas, blancheras och förpackas för att kunna ätas direkt utan tillagning. Kokeriet är det enda i sitt slag i Sverige.

– Det finns en efterfrågan på rotsaker i allmänhet och rödbetor i synnerhet. Det är en hälsotrend och det är mycket fokus på rödbetor just nu. Därför satsar vi på det först, säger Sara Berger.

Arealen med rödbetor hos SydGrönts odlare har dubblerats, vilket innebär en ökning till omkring 35 hektar. Sara Berger säger att hon är nöjd om SydGrönt omsätter mellan 20 och 30 miljoner kronor det första året med kokeriet och kyllagren.

– Vi har bara varit igång i en månad, men handeln är intresserad. Vi har fått breda listningar i mer eller mindre alla livsmedelskedjor. Vi är målmedvetna, men stressar inte. Vi ser detta som en långsiktig satsning, säger hon.

När rödbetorna har skalats finfördelas skalen och tas om hand av Foodhills reningsverk.

Förlängd säsong

SydGrönt satsar också på klimatstyrda grönsakslager där kyla och fukt förlänger hållbarheten på råvarorna. Olika sorters kål är det som nu till att börja med finns i kylrummen.

– För att få fler marknadsandelar behöver vi öka tillgängligheten och förlänga säsongen för svenska grönsaker och därför har vi investerat i våra kyllager, säger Sara Berger. 

Nästa steg för SydGrönt blir att hitta rutiner för produktionen som i förlängningen även ska leda till nyanställningar. 

– Nu ska vi satsa och ta nästa steg. Ställa in produktionen, hitta rutiner och optimera linjerna. Vi vill ta fram fler produkter. Steg ett är att få fler konsumenter att hitta segmentet förkokt.

Förpackningarna rymmer 500 gram rödbetor och hållbarheten i rumstemperatur är sex månader.

Stor satsning

SydGrönt med sina 70 odlare omsätter omkring 1,5 miljarder kronor. Hur stor investering etableringen i Foodhills lokaler handlar om vill Sara Berger inte avslöja, mer än att det rör sig om ”många miljoner”.

– Det är en stor investering för oss, men vi har hela tiden fått bra support från Foodhills, säger hon.

Bengt Persson, Foodhills styrelseordförande, är nöjd över SydGrönts etablering på området och tror att företaget har goda förutsättningar att lyckas.

– Grönsakssegmentet växer kraftigt. Inom fryst och färskt står produkter med svenska råvaror för en liten marknadsandel, så det finns absolut en lucka. Detta är en produktion som passar perfekt på Foodhills, säger han.

Pär Andersson
redaktionen@ja.se

Artikeln publicerades söndag den 10 februari 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste