Uddetorp i väntan på vårbruket

På naturbruksskolan Uddetorp i Skara är förberedelserna inför årets vårbruk i full gång och eleverna längtar. 

 

Adam Aunach, Isak Lindh och Edwin Brunnegård klipper höstraps för att bestämma kvävebehovet inför gödsling till våren. Foto: Per-Erik Larsson


– Eleverna ser mycket fram emot att få vara med i vårbruket. Det är de som sköter det mesta av det praktiska under vårbruksperioden. Det börjar vecka elva och fram till dess ska vi mata på med kunskap som de har nytta av, säger Per-Erik Larsson som jobbar som växtodlingslärare på skolan.

Vårbruket startar i och med att de börjar att köra ut stallgödsel och vårplöjer en del fält. Beroende på vädret är det sedan harvning och sådd så småningom. Totalt har skolan 200 hektar och av dem ska 100 hektar vårsås med olika grödor. Bra väder i höstas möjliggjorde en del sådd av höstvete och höst­raps. 

Det viktigaste är att eleverna har med sig det praktiska. De som väljer inriktningen växtodling maskin ska vara beredda att kunna sköta en gård tillsammans med lantbrukare. Kunna köra maskiner och förstå vad och varför man gör olika saker, säger Per-Erik Larsson, växtodlingslärare på Uddetorp. Foto: Carolina Wahlberg


Vad ska ni så i vår?

– Vi har en mjölkproduktion med cirka 65 mjölkkor på skoljordbruket, så det gäller att få foder till dem. Korn, havre och åkerböna. Vi ska mer och mer inrikta oss mot att producera allt foder själva på gården.

På gymnasiet går cirka 120 elever fördelat på tre årskurser. Sedan tre år tillbaka har det ökat och de sista två åren har de fått en årskurs som består av cirka 50 elever, tidigare har de legat på 25. 

– Det är jättebra! Av olika anledningar har det blivit ett ryck uppåt och känns någorlunda stabilt. Vi har prova-på-dagar för grundskoleelever så att de kan komma och titta. Intresset har varit stort.

Bild från skolans plöjningstävling i höstas med både veterantraktor och moderna traktorer. Plöjningen är grunden till en bra skörd, menar Per-Erik Larsson. Foto: Per-Erik Larsson


Hur jobbar ni med nya och olika tekniker?

– Vi har ingen försöksverksamhet eller så, men vi testar lite nya saker ibland när det passar. Till exempel så sådde vi höstrapsen i höstas med tre olika odlingsmetoder; plöjning och sådd, plöjning och sådd med Cameleon och även sådd med en direktsåmaskin. Det ska vi fortsätta att följa upp, så att eleverna lär sig lite skillnader. 

– En övning som är väldigt bra inför vårbruket är att vi har ett simulatorcenter, där eleverna sitter och tränar traktorkörning med olika redskap. Den är uppskattad av eleverna och personalen. Lärarna märker att eleverna gör framsteg och när de väl kommer ut i den riktiga maskinen så går det lättare.

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 11 februari 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Jordbruk är mer än förenklade val

Vi producerar ägg hemma på gården. Vi har 14 höns. Eller, det är inte riktigt sant, för ganska många av dem är ju tuppar. Och fyra av dem är faktiskt ankor om man nu skall vara lite petig. Ankor är som höns men värper lite sämre, och äter lite mer. Det känns fantastiskt bra att gå ut och plocka egna ägg till frukost. Eller att föda upp dem på matrester. Jag tror att våra höns har det ganska bra. Men efter några år som äggproducent kan jag också se några svagheter med den småskaliga produktionsinriktningen vi valt.

Kommentera