Miljonsatsning på ökad livsmedelsexport

Regeringen har beslutat att ge 16 miljoner kronor till Business Sweden för att under 2019 kunna fortsätta satsningen på livsmedelsexport som påbörjades förra året.

Regeringen satsar 16 miljoner för att öka den svenska livsmedelsexporten. Foto: Mostphotos

Organisationen Business Sweden ägs till hälften av staten och jobbar med att främja export och import. Målet med satsningen är att skapa fler jobb i hela landet och en ökad livsmedelsexport anses vara en av lösningarna. 

– Min ambition är att skapa förutsättningar för svenska livsmedelsföretag att lyckas på exportmarknaden. Pengarna bidrar till fler möjligheter för företag att satsa på export genom ytterligare främjandeaktiviteter som mässor med en gemensam Sverigemonter men också riktade kampanjer och kommunikationsinsatser, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson, i ett pressmeddelande.

En satsning i flera delar

I satsningen ingår bland annat marknadsföring av ekologiska livsmedel och ett regionalt exportprogram. Business Sweden ska även genom uppsökande verksamhet och stöd till företag försöka få fler livsmedelsproducenter att satsa på export. Målet är även att ha fysiska personer på plats i länder som är potentiella tillverksmarknader, för att skapa affärsmöjligheter för livsmedelsföretagen som väljer att satsa på export.

– För att lyckas krävs långsiktighet och tydligare närvaro på våra prioriterade marknader. Därför är satsningen med livsmedelsexportansvariga som bidrar till att skapa nätverk och kontakter för svenska livsmedelsföretag i USA, Kanada, Japan, Sydkorea och Singapore en framgång som generar förutsättningar för svenska livsmedelsföretag att lyckas, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson.

Skapar jobb

Enligt utrikeshandelsminister Ann Linde skapar Sveriges export i dag jobb för 1,4 miljoner svenskar.

– Livsmedelssektorn är en viktig del av svensk export. För att stötta exporten framöver kommer regeringen utveckla exportstrategin med fokus på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet, säger Ann Linde.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 08 februari 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Jordbruk är mer än förenklade val

Vi producerar ägg hemma på gården. Vi har 14 höns. Eller, det är inte riktigt sant, för ganska många av dem är ju tuppar. Och fyra av dem är faktiskt ankor om man nu skall vara lite petig. Ankor är som höns men värper lite sämre, och äter lite mer. Det känns fantastiskt bra att gå ut och plocka egna ägg till frukost. Eller att föda upp dem på matrester. Jag tror att våra höns har det ganska bra. Men efter några år som äggproducent kan jag också se några svagheter med den småskaliga produktionsinriktningen vi valt.

Kommentera