Miljonsatsning på ökad livsmedelsexport

Regeringen har beslutat att ge 16 miljoner kronor till Business Sweden för att under 2019 kunna fortsätta satsningen på livsmedelsexport som påbörjades förra året.

Regeringen satsar 16 miljoner för att öka den svenska livsmedelsexporten. Foto: Mostphotos

Organisationen Business Sweden ägs till hälften av staten och jobbar med att främja export och import. Målet med satsningen är att skapa fler jobb i hela landet och en ökad livsmedelsexport anses vara en av lösningarna. 

– Min ambition är att skapa förutsättningar för svenska livsmedelsföretag att lyckas på exportmarknaden. Pengarna bidrar till fler möjligheter för företag att satsa på export genom ytterligare främjandeaktiviteter som mässor med en gemensam Sverigemonter men också riktade kampanjer och kommunikationsinsatser, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson, i ett pressmeddelande.

En satsning i flera delar

I satsningen ingår bland annat marknadsföring av ekologiska livsmedel och ett regionalt exportprogram. Business Sweden ska även genom uppsökande verksamhet och stöd till företag försöka få fler livsmedelsproducenter att satsa på export. Målet är även att ha fysiska personer på plats i länder som är potentiella tillverksmarknader, för att skapa affärsmöjligheter för livsmedelsföretagen som väljer att satsa på export.

– För att lyckas krävs långsiktighet och tydligare närvaro på våra prioriterade marknader. Därför är satsningen med livsmedelsexportansvariga som bidrar till att skapa nätverk och kontakter för svenska livsmedelsföretag i USA, Kanada, Japan, Sydkorea och Singapore en framgång som generar förutsättningar för svenska livsmedelsföretag att lyckas, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson.

Skapar jobb

Enligt utrikeshandelsminister Ann Linde skapar Sveriges export i dag jobb för 1,4 miljoner svenskar.

– Livsmedelssektorn är en viktig del av svensk export. För att stötta exporten framöver kommer regeringen utveckla exportstrategin med fokus på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet, säger Ann Linde.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 08 februari 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste

Nya landsbygdsministern behöver tillföra tillit och dialog

En ny landsbygdsminister är på plats med uppdraget att jobba vidare med livsmedelsstrategin. När jag frågar mina medlemmar, lantbrukare och livsmedelsföretagen om de hittills har upplevt effekter och resultat från livsmedelsstrategin blir svaret att det har gått åt motsatt håll. Vad är det för fel som sker på vägen? I många fall är de uppsatta målen till branschens fördel. Men administration och byråkrati försvårar, kontrollavgifterna ökar och tilliten är mindre eller i princip noll enligt de lantbrukarne och företag som jag för dialog med.

Kommentera