Svenskt om de unga får välja

Enligt en ny undersökning från Ungdomsbarometern tycker 68 procent av unga i åldern 15-24 år att svenskt ursprung på kött är viktigast när de handlar.

När ungdomar väljer att äta kött vill de flesta att köttet ska vara svenskt. Foto: Svenskt Kött

Hållbarhetstänket är ett viktigt ämne för unga och något som ofta syns på deras tallrikar, då de väljer till eller bort vissa saker. Enligt undersökningen säger flera att de är så kallade flexitarianer; att de äter mycket vegetariskt men kött ibland och att det då är viktigt att det är av svenskt ursprung.

– Att unga helst väljer svensk mat är såklart väldigt glädjande. Det är en utveckling vi har sett under ett antal år och den fortsätter att hålla i sig. Både den minskande konsumtionen av importerat kött och en ökad marknadsandel för svenskt kött beror till stor del på ett växande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället, säger Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött, i ett pressmeddelande.

Isabel Moretti är vd för Svenskt Kött. Foto: Svenskt Kött


Hon menar att ungas värderingar kring mat och hållbarhet är den absolut viktigaste frågan som Svenskt Kött jobbar med.

– Trender kring matpreferenser kommer och går, men enligt alla de undersökningar som vi genomför ser vi tydligt att våra unga konsumenter vill ha svar på hur vi löser världens stora utmaningar. Det är vårt ansvar att leverera på detta, säger Isabel Moretti.

Fakta: Ungdomsbarometern bygger på en onlineundersökning med 23 074 stycken ungdomar i Sverige mellan 15-24 år, under perioden 5:e oktober – 11:e november 2018.  

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 13 mars 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste