SydGrönt satsar på solceller

Nu är SydGrönts nya solcellanläggning färdig. 900 solpaneler som genererar el motsvarande 48 villor pryder nu företagets lagertak i Helsingborg.  

SydGrönt nya solcellstak som levererat av företaget Save by Solar kommer att tas i drift i april. Foto: SydGrönt

Elen som solcellerna kommer att generera kommer att användas till företagets egna lagerverksamhet och planen är att panelerna kommer att producera mer än 15 procent av företagets energibehov per år.

Sara Berger är vd för SydGrönt och hoppas att fler ska inspireras av deras satsning på solceller. Foto: Madeleine Rapp

– Det känns fantastiskt att kunna ta vår nya solcellsanläggning i bruk nu inför säsongen 2019. Vi jobbar mycket för en hållbar utveckling och en förnybar energiproduktion i vår verksamhet. SydGrönt köper sedan flera år tillbaka enbart grön el, och nu ser vi fram emot att också kunna producera vår egen el genom solkraft säger Sara Berger, vd för SydGrönt, i ett pressmeddelande.

Mindre klimatpåverkan

Satsningen på solceller är ett sätt för företaget att minska sin klimatpåverkan samt att skapa en kostnadsbesparing på lång sikt.

Anläggningen har en storlek på 254 kilowatt och beräknas ge en koldioxidbesparing på runt 82 ton per år, beräknat på snittproduktionindex i det nordiska elnätet.

Optimal anläggning

– Vi genomförde förra året en energikartläggning som visade att vår verksamhet är optimal för solceller, inte minst eftersom vår förbrukning är som störst på sommaren. Vissa månader kommer solcellerna att producera mer än en fjärdedel av elen som används i byggnaden, säger Sara Berger.  

Fakta SydGrönt

  • SydGrönt är Sveriges största leverantör av svenskproducerad frukt och grönsaker och ägs av ett 80-tal sydsvenska odlare.
  • Samtliga odlare är certifierade enligt IP-sigill.
  • SydGrönt har också ett helägt dotterbolag, Sydlog, som möjliggör kortaste vägen från skörd till konsument.
  • SydGrönt har sitt säte i Helsingborg i Skåne.

    Källa: SydGrönt

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 11 april 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste

Vår bransch behöver ett marknadslyft och en positiv säljångest

Krönika: Konsumenten köper inte svenskt och lokalproducerat av barmhärtighetsskäl, man köper det för att man förstår och gillar det. Men, kostar det mycket mer, då är det inte så säkert att den svenska varan åker ner i korgen ändå. Trots att man kanske har råd. Det läggs mycket mindre pengar på mat idag än för 50 år sedan. Här kommer behovet av försäljning, förhandlingsförmåga och ett generellt marknadslyft i branschen in.

Kommentera