Lantmännen får brons i hållbarhet

Lantmännen har utsetts till Sveriges tredje mest hållbara varumärke i den årliga hållbarhetsundersökningen Sustainable Brand Index, SBI.

– Redan idag har Sverige ett av världens mest hållbara jordbruk, och Lantmännen har ambitiösa mål för framtiden där våra ägare – de svenska bönderna – spelar en viktig roll, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen, efter att Lantmännen utsetts till Sveriges tredje mest hållbara varumärke. Foto: Johan Olsson

Undersökningen, som i år besvarades av ungefär 18 600 svenska konsumenter, är oberoende och en av de största i norden som har fokus på hållbarhet. I undersökningen ingick 355 varumärken i 20 olika kategorier, och i kategorin för livsmedel hamnade Lantmännen på andra plats.

Ambitiösa mål

Sverige ligger i framkant gällande hållbarhet.

– Lantmännen har ambitiösa mål för framtiden där våra ägare – de svenska bönderna – spelar en viktig roll. Som ett bondeägt företag har vi ett långsiktigt perspektiv och kan därmed satsa stort på innovation och på att utveckla mer hållbara affärer, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef på Lantmännen, i ett pressmeddelande.

Forskning och innovation

För att framtidssäkra jordbruket satsar Lantmännen varje år mellan 250 till 300 miljoner kronor på forskning och innovation, med fokus på ökad livsmedelsproduktion med mindre miljö- och klimatavtryck. Bland annat går pengarna till att ta fram nya grödor, odlingsmetoder, tjänster, tekniklösningar och insatsvaror till jordbruket.

– Undersökningen visar att de hållbara mervärden som svenskt lantbruk och vi på Lantmännen bidrar med når fram till och uppskattas av svenska konsumenter. Vi fortsätter att kommunicera vårt arbete och våra kärnvärden för att stärka varumärket ytterligare, säger Mark Robinson, varumärkeschef på Lantmännen.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 12 april 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste