Minskad efterfrågan på Krav-märkta ägg

Nya siffror visar att försäljningen av Krav-märkta ägg minskar, samtidigt som den totala försäljningen av ägg ökar.

Enligt nya siffror har försäljningen av Krav-märkta ägg minskat med fyra procent de senaste två åren. Foto: Thinkstock

Enligt statistik från Nielsen har försäljningen av Krav-märkta ägg minskat med fyra procent de senaste två åren, och den totala andelen Krav-märkta ägg i butiken har minskat med två procent, från 19 till 17 procent. Däremot har den totala försäljningen av ägg ökat med sex procent.

– Att färre svenskar väljer Krav-märkta ägg får konsekvenser för både hönsen, miljön och de svenska lantbrukare som investerat i anläggningar med hög djurvälfärd. Utvecklingen stämmer inte överens med det ökande engagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen, säger Anita Falkenek, vd på Krav, i ett pressmeddelande.

Krav-märkt äggproduktion skiljer sig från den konventionella på fler sätt. Bland annat ska hönsen i en Krav-märkt produktion ha tillgång till utevistelse under sommarhalvåret, fodret ska vara producerat utan kemiska växtskyddsmedel och konstgödsel, och beläggningsgraden får vara max sex hönor per kvadratmeter inne och det ska vara minst fyra kvadratmeter per höna utomhus. 

– Vi vet att svenska konsumenter vill att matproducenter ska ta stor hänsyn både till djurens välbefinnande och till miljön. Jag hoppas att det engagemanget också visas varje dag i butiken, säger Anita Falkenek.

Isabella Odmark
Isabella Odmark
Tel: 019-16 61 30
E-post: isabella@ja.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 16 april 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste