Coop köper Netto

Många blev tagna på sängen idag, när Coop aviserade att de köper hela svenska delen av detaljhandelskedjan Netto. I och med affären ökar åter koncentrationen i svensk livsmedelshandel.

Coop har under lång tid tappat marknadsandelar. Svagast är Coop i södra Sverige, där Netto är starkare än i norr. Att stärka upp Coops närvaro i södra Sverige ska vara ett av skälen till affären. Nettos butiker ska nu profileras om till Coop. 

Foto: Netto.

År 2017 hade ICA mer än 50 procents marknadsandel av dagligvaruhandeln. Två var Coop med 18 procent. Netto hade 2,2 procents marknadsandel. Axfood med bland annat Willys och Hemköp, var på väg att gå om Coop. Kanske förblir nu Coop två i dagligvaruhandeln. 

Säljare av svenska Netto är Salling Group som nu driver vidare Netto-kedjan i Danmark, Tyskland och Polen, där de haft större framgång och tjänat pengar.

Jordbruksaktuellt
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 10 maj 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Relaterat

Senaste